Gå till innehåll
fredag 21 november 2025
i92_lus

Urladdat bateri Buster Magnum

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Buster Magnum från -06, med Yamaha F150 -08. Båten gick mycket i somras, men har endast gått sporadiskt på höstkanten. Idag när jag tänkte köra den till vinteruppläggningen, var batteriet nästen helt dött. Startmotorn gick runt långsamt, men inte tillräckligt för att starta motorn.

Den enda strömförbrukaren jag känner till är länspumpen. Frågan är, räcker endast länspumpen för att ladda ur ett batteri som var fullt i somras? Båten skall ju vara självlänsande. Därmed bör det väl inte komma så mycket vatten till pumpen att den laddar ur batteriet?

- Har någon haft liknande problem?

- Låter det som att något är fel på antingen batteri, elsytem, länspump eller avrinning, eller är detta normalt?

Jag vore mycket tacksam förhjälp med felsökning!

Hälsninga

i92_lus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ovanligt att batterier drar ur sig. speciellt på hösten när det blir kallt ute och båten mest står. Hade en Yamaha F150 förut och jag kan säga att den kräver ett bra batteri för att orka runt. Motorn har stor cylindervolym och jag inbillar mig att komprisionen var hög. sen är det insprutning på motorn så soppapumpar mm skall ha sin ström för att den skall gå.

En länspump drar väll inte så mycket men står båten bara och den ploppar igång ibland så kan det nogg dra ur batteriet och ju sämmre det blir ju snabbare drar detur sig. har du en nivåvakt till länspumpen som har hängt sig så går pumpen tills batteriet är slut. sen kanske du har nautiloc eller nått annat spårsystem som står och drar ström.

Ett tips är att kopla in ett batteri till som bara går till all ström i båten och låta det batteriet du har endast starta motorn. detta är lätt på din motor eftersom den har två ladkretsar inbyggt så du behöver inget skiljerelä. det finns en röd kabel i motorn som kan ladda ett separat batteri. Med denna koppling behöver du aldrig oroa dig. även om förbrukningsbatteriet är helt tomt så kommer motorn starta och då ladda båda batterierna.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inget larsystem typ nautilock det kan vara någon tjuv ström någon komit åt knappen till tex landternor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...