Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
VolvoMan

Vulkanisering -Volvo Penta propellrar

Rekommendera Poster

Har en 14x21L volvo penta propeller till 200 seriens drev, som började slira idag, vulkaniseringen säkert skadad. Någon som har erfarenheter om att reparera en sån, centerkonen får man ju köpa från volvo skilt.... Skulle inte vilja köpa en ny propeller, har just satsat över 1500€ på en ny avgaslimpa igår, och över 3000€ i våras på motorn. Och propellern är helt prima annors, bara 400 sjömil körd, nästan som ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Jag kan inget om konstruktionen på din proppeler men jag vulkade ihop anndra delar för 10 år sedan med kallvulk. Man pressa i gummi, man får välja hårdhet, i mellanrummet med råge och sedan in i en press. Företaget som gjorde det, om jag minns rätt, hette Vulkan. Låg vid gasklockan ut mot Tingsdagsmotet, detta i Göteborg. Jag kan fråga efter mer exakta uppgifter om du anser det vara en utväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prop och speed på långholmen i Stockholm ( tror jag att dom heter) tar ca ca 500:- för att byta och vulka ett nytt centrum i din propeler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att åtm. veta, att det är möjligt att göra det, och att det finns företag som sysslar med det. Tyverr bor jag i finland, så det blir olönsamt att göra det i sverige, men nu vet jag åtminståne vad ja skall söka efter :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...