lajarp 0 Postad 20 September , 2009 Jag kollade min utombordare 4 takt som är 9år och ca 100t gångtid igår vid upptagningen. Kollade på stickan och den var grådassig och tyvärr vattengenomträngning antagligen. Den hade gått lite ojämt senaste månaden och tomgången var lite instabil med tjuvstopp ibland. Förra gången i juli så var den hur fin som helst i oljan. I slutet av Juli så var den inlämnad för impellerbyte och då monterades termostaten bort men ny skulle sättas dit senare. (fanns ej på lager) Den gjordes även ren i kylkanaler då den förut hade gått på västkusten. Är det något som kan ha hänt i samband med servicen? Kan det vara dyrbar reparation? enkel rep? Lajarp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 September , 2009 Skall man måla fan på väggen så kan man givetvis säga att impellerbytet kan ha göra med att det börjat läcka in sjövatten i oljan. Men en fungerande sjövattenpump/impeller är en förutsättning för kylning av motor mm. Med inledningen menar jag givetvis att med ett ökat sjövattentryck så kan detta orsakat att du fått vattengenomträngning i oljan. Denna uppkomna defekt är emellertid inte impellerbytets fel utan troligen beroende av en försvagning i något gods ifall detta är aluminium eller någon packning går ej att uttala sig om innan motorn/toppen tagits ner. Ifall ovan reparation är dyr eller ej uttalar jag mig inte om. Utan konstaterar krasst att har du tur så har bara en topplockspackning gått och då är det ganska enkelt att åtgärda. Är det aluminiumgodset som gett sig (pga att motorn gått på västkusten) så räkna med betydande skador. Hoppas på det förra men räkna med det senare så blir du inte besviken. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser