J0nas 0 Postad 9 September , 2009 Hej vi är två sköna lirare på 30 respektive 22 år som ska sig an stor katamaran jorden runt. Vi har lite frågetecken kring det där med väderinstrument. Vilket system som gäller och fungerar jorden runt (viktig). Satellit eller SSB? Har ni koll så får ni gärna bidra med era rekommendationer och i vilken prisklass dom ligger i. Vilket anser ni vara det bästa? Tacksam för svar! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 9 September , 2009 Fan va kul! SSB funkar överallt. Dock är det vid vissa tidpunkter på dygnet som man kan hämta hem specifik information och skicka mail via pactor. Helt klart det billigaste alternativet i användande men det kostar ju en del i inköp samt att om ni ska sända från SSB så behöver ni radiolicens. Satellitetelefon: Det finns några billigare varianter (glömt namnet)...men dessa har bara en räckvidd på ca 300 distans ut från land och inte överallt i världen heller. Irdium ska väl funka helt ok men funkar inte heller överallt. Dock på stora områden. Ska ni ha det som täcker bäst är det Inmarsat. Men det är också helt klart dyrast i inköp. Vad är det för katamaran ni har? Har ni någon hemsida? När sticker ni? kika in på www.7hav.se så kan ni läsa om resan jag gjorde med min katta över stilla havet förra året. mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J0nas 0 Postad 10 September , 2009 Tack för infon ska kika närmare på det där. Har inte så mycket tid men slänger upp en bild på båten och återkommer i forumet så fort jag får en stund över. Hemsida snickras det på och tanken är att vi ska komma iväg i slutet av november, början av december. Senast ändrad av J0nas | 10 september 2009 | 11:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 September , 2009 Oh fy fan vilken monsterstor båt Hur stor är den? Hur många är ni som kastar loss? Hur länge har ni haft båten i er ägo? Berätta gärna massa mer skicka gärna några fler bilder till andreas.mehlin (AT) gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser