Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
Dino24_VP570A

Klickande startmotor, därefter seg start. Volvo Penta V8 1993.

Rekommendera Poster

När jag vrider tändningen till tändläget hörs ett tydligt klick när solenoiden skjuter fram kuggghulet - men därefter ingenting. Detta kan uppreopas både 2 och 4 gånger - klick, vrid igen, klick, vrid igen och helt plötsligt drar motorn igång, men startmotorn drar långsamt och segt som att det saknas kraft eller är ett motstånd i motorn.

Detta är förutsättningarna:

• Nyinköpt och laddat startbatteri (typ start, inte fritid/förbrukning).
  • Nya kablar till batteri/motor/tändning. Jag har även kopplat förbi både minus och plussidans kablar med startkablar för att eleminera risken för fel i tex huvudströmbrytare.
  • Startmotorn är nyinköpt och kontrollerad som fullt funktionsduglig av proffesionell firma som både kört den i bromsbänk och kollat elförbrukning. (inte samma firma som sålde startmotorn.)
  • Jag har kontrollerat att det blir ett spänningsfall på voltmetern vid tändförsöket.
  • Jag har provat att lägga in distanser i tron att kugghjulet gick för tight mot svänghjulet - men utan resultat.

Min fråga är alltså hur jag ska gå vidare för att lista ut varför den inte drar varje gång och varför den drar segt när den väl drar.

Mvh, Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet har har ditt startrelä gett upp. Följ kablarna från startmotron till någon fyrkantig klump som är startreläet. Det är denna som fixar fram mer ström till startmotorn än vad ditt tädningslås klarar att leverera.

Kostar ca 200 spänn. Finns överallt att köpa med största sannolikhet bara de säljer bildelar. Läs noga siffrorna och bokstäverna på startreläet. Kan vara A eller B även om siffrorna är lika samt kontakterna så kan kontakterna inuti vara omvända så det är viktigt att även få med bokstäverna rätt.

Ett starrelä är precis som ett helljusrelä. Tror till och med att de är samma.

Lycka till, enkelt fel som du enkelt fixar själv för några hundra.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Björn.

Jag hade samma problem med min v8.

Och som tidigar har skrivit byt relä.

OBS kontrolera att alla nummer och siffror stämmer överens provade med en som det

var en siffra fel och då funkade det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har lite elkunskaper kan du köpa ett relä på Jula för 29kr. Ett relä är bara en spole och en växlande brytare. Koppla enligt schemat bara. Jag fick monterain ett i min båt eftersom jag bytte till en piratstartmotor och det var inbyggt i orginalen. Funkar skitbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om solenoiden drar, och startmotorn går segt, ar det ju inte startreläet som det är fel på. Eftersom startreläet är kopplat i serie med solenoiden, skulle den inte dra, om det var reläet det var fel på. Startreläet har heller inget med startströmmen att göra, utan sitter där för att avlasta startlåset. Har du provat att dra runt motorn för hand? Eftersom du har åtgärdat alla Elektriska felkällor, ligger det nära till hands att misstänka att det går trögt någonstans. Om du har, eller har möjlighet att låna en tångamperemätare, så kan du se om startmotorn drar onormalt mycket ström. Om den gör det, och startmotorn är kollad i bänk, måste det bero på att motorn går tungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rollen: Du kan ha så rätt.

Men det kan också vara så att startreläet är kortlutet och med väldigt fulladdade batterier klarar det att slå till tillräckligt mycket ström till soleniden.

Jag hade detta fel på mitt startrelä. det fungerade ibland, men enbart med väldigt väl laddare batterier. Har man en battiermätare så ser man rätt tydligt att en kortslutning sker. Enorma mängder el krävs alltså av batteriet.

Bjöns problem låter precis det problemet jag hade. Men visst det kan ju vara motstånd i motorn. Men jag skulle nog ändå byta startrelät och börja där.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startreläet hade en hel del rost vid kontakterna men trots ett nytt relä, samma klickande ljud. Vid det här laget har jag köpt ännu en ny startmotor, denna gång 1.7kW jämfört med 1.4kW original, samma klickande ljud. Då återstår bara tändlåset: Bytte kabelsko på en anslutning som såg lite trött ut och nu hoppar motorn igång som aldrig förr! Jag kunde aldrig ana att dålig kontakt vid tändlåset  kunde påverka startmotorns driv, men bevisligen är det så.

Ni får gärna hejda er i eventuella gliringar på kostnaden av startmotor/relä/batteri kontra den kabelsko som antagligen var felet från börjar - jag är i alla fall helnöjd!  :)

Varmt tack alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...