Gå till innehåll
måndag 02 mars 2026
RacingEdition

Finns det kopplingschema på Renken 1700 ´ 89

Rekommendera Poster

Jag har fått en Renken 1700DC Classic ´ 89 på halsen. Det är första båten i min/ vår ägo.

Har en Mercruiser 3.7 förgasarmotor med Alpha One (gen 1) drev.

Jag har startmotorproblem bl.a. Den började klicka på starten så jag lämnade in den för felsök/ reparation. Fick tillbaka den idag mot en avgift på ca 800:-. Fint tänkte jag. Dock var arbetstiden dyrare än priset på solenoiden, som enligt kvittot kostade dryga hundringen (!). 5 starter senare klickar den igen. Det här är inte första felet på den här båten kan jag tillägga. Humöret är numera sådär bra, och startmotorn levde för en stund rejält farligt.

Nu kommer jag ju självfallet att lämna in startmotorn imorgon igen för en bättre felsökning och ett prisförslag.

Nästa problem är att varvräknaren inte funkar. Jag har inte orkat bry mig om varför heller. Tror inte att den är inkopplad, vet inte om den fungerar. Därav ett litet behov utav ett elschema. Jag har även haft stora problem med växlandet fram och bak. Enormt svårt att få i friläge. Detta kunde jag härleda till den fina brytaren på växellänkaget som inte verkar fungera alt, är felkopplad. Någon som tror sig veta var jag kan köpa en ny? Och till vilket pris?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lite med alla frågor!

Tack på förhand.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat den där brytaren på växellänkaget. Den funkar, men är dock inte inkopplad på spolen! Är det någon som vet hur många anslutningar det ska vara på tändspolen till en mercruiser 3.7L/ 165hk?

För jag antar att det inte är original eller ens rätt modell som sitter där.

Varvräknaren fungerar inte heller. Denna vet jag dock inte hur den ska vara kopplad, eller ens var den ska kopplas.

Hoppas på hjälp snart! Startmotorn fick jag tillbaka idag igen förresten. Nu fungerar den åtminstonde. Om ens bara tillfälligt igen.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johan.

Jag har själv en renken 2000 classic -92 samt en Glastron v-164 -70. Båda båtarna har omc motorer ,renken 4,3 lit v-6 glastron 2,5 lit . Jag har verkstadshandböcker till både omc och mercrusier,med elscheman till de flesta motorer. Maila mej vilken typ står på motorn samt vilken årsmodell så skall jag försöka fixa ett schema till dej.

Mvh kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för erbjudandet men jag investerade faktiskt i en verkstadshandbok själv. Där fanns även en hel del kopplingsscheman så det löste sig.

Men som sagt, jag tackar för erbjudandet.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...