Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Kroqe

Yanmar YSE12, Hur funkar dekompressionshantaget?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte åka en liten vända idag, men jag märkte direkt att jag inte fick samma fart som jag brukar. Körde med nästan full gas men jag kom inte snabbare fram än jag brukar göra på lägsta gas. Väl tillbaka i hamn kontollerade jag motorn och såg då att dekompressionshandtaget hade fastnat på returröret för bränslet. Jag gissar att detta är orsaken men jag har inte haft tid att testa ännu. Någon som kan bekräfta detta?

Sen kanske någon vänlig själ vill upplysa mig vad man egentligen brukar använda det till? Glad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nödstoppen kan man säga. En diesel går ju oftast inte att stänga av med tändningsnyckeln då tändstift ju saknas. Har stoppreglaget pajat kan man ju använda dekompressionshandtaget. Annars kan det vara till hjälp när motorn ska dras runt för att lossa en tamp i propellern t.ex. Motorn går helt enkelt lättare att dra runt. Vid start med vev orkar man inte alltid utan att dra i  pyshandtaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Instruktionsboken till min motor säger att man använder dekompressionsventilen för att minska kompressionen om man behöver veva igång motorn. Man öppnar ventilen, vevar så fort man orkar och stänger ventilen. Instruktionsboken säger att man aldrig får öppna ventilen när motorn är igång, att allvarliga skador kan uppstå.

Min motor är en Farymann, men jag tror att det är allmänt gångbart för alla dieslar. Jag vill minnas att instruktionsboken till en tvåcylindrig Yanmar sa något liknande.

För att stänga av motorn i nödsituationer har jag lärt mig att det enda som gäller är att strypa bränsletillförseln med gasreglaget. Funkar bra på min motor i alla fall. Lär väl inte fungera om man får ett sådant fel att motorn förbränner oljan.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...