Skogs 0 Postad 25 Augusti , 2009 Hej. Funderar på att byta till en RF (stål) propeller för att optimera effekten. Har förstått det som att båten får lite mer kraft samt minskad bränsleförbrukning? Rätta mig gärna!? Upplever min båt som trög/tung att få upp ut vattnet när man börjar fylla på båten med folk. varvtalen nedan är med mig och frugan i båten. Har en Donzi Ragazza 25fot -89 med en OMC 5,7 (cheva350) och cobra drev. Båten väger ca 2500 kg. Har just nu en aluminium propeller 14,25x17 varvar då max 4200 rpm och toppfart via gps ca 35 knop, marschfart ca 3200rpm ca 25 knop. Har läst att maxvarv för min motor bör vara 4500rpm, stämmer det? Har en 15x15 aluminium propeller i reserv som jag testat, upplever båten som starkare när den ska upp ur vattnet, dock varvar den betydligt mer på max ca 5000rpm men toppfarten är endast ca 31 knop då men marchfart på ca 25knopp 3200rpm... Frågan är ju vilken storlek/stigning som är optimal för min båt, ska jag prova med en rostfri likadan som jag har eller ska jag kliva upp ett steg i pitch dvs 14,25x19? Förstår att det inte finns något självklart svar och att det skiljer mellan olika märken osv men man kan ju alltid rådfråga? Har inga trimplan på båten heller, hur mycket påverkar det när man ska upp ur vattnet? Eller marscha fram? Eller är det mest till för att balansera upp båten vid snefördelad vikt? Är det värt pengarna att sätta på trimplan för att få båten att gå bättre/mer ekonomisk körning? Tacksam för alla svar ! Någon som har en likadan båt? MVH Skogs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 26 Augusti , 2009 En 17 stålpropeller av rätt modell borde nog ge bättre prestanda än din alu prop.. Vet annors inte mycket om innombordare, men trodde nog en sådan båt hade bättre prestanda.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 Augusti , 2009 Största skillnaden som jag upplevde mellan aluminium och rostfri propp är greppet i vattnet. Aluminium proppen flexar en del vilket nte en rostfri gör. Annars är nog valet av fabrikat och utformning viktigast för hastighet och kraft. Skulle dock aldrig mer ha en aluminium propp då jag nu haft en rostfri ett par år. Om båten inte är så vanlig här så skulle jag rekomendera att du även kollar andra forum (utländska) för att få into från andra med samma båt och motor och vad de har för typ och storlek på propp när den går som bäst. Viktigt är givetvis att motorn är frisk och att du får ut alla effekt som den förväntas ge. Troligen 20 år gammal och kanske behöver friskas upp. (1989-2009) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogs 0 Postad 28 Augusti , 2009 Vad tror ni händer om ja provar en 14,5 X 19 Viper stålpropeller? kan det vara värt ett försök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser