storwemba 0 Postad 24 Augusti , 2009 hej! motorn är en 4 cyl 50 hk från 1970. Har ett problem med växlarna som inte vill gå i med motorn igång. när motorn är avslagen så går växlarna i , har provat startat med växel i men det är lika som att ha neutral i. vad kan ha hänt? mvh jörgen Senast ändrad av storwemba | 24 augusti 2009 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storwemba 0 Postad 24 Augusti , 2009 är det ingen som har ens en aning om vad som har hänt? är själv ganska så okunnig på detta område så hjälp behövs mvh jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 25 Augusti , 2009 Vad menar du med att växlarna inte går i ? Snurrar inte propellern? Eller slirar det. Och hur vet du att dom går i när motorn är avstängd, känner du på propellern med handen så ska den vara stum åt ena hållet och gå att snurra åt andra med ett klickande ljud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storwemba 0 Postad 25 Augusti , 2009 hej igen. när motorn är avstängd och jag för reglaget bakåt så går backen i (propellern är stum åt båda hålen). för jag reglaget framåt så blir propellern stum åt ena hållet och åt andra så klickar det men när motorn är igång så rör sig propellern inte alls oavsett vilket håll jag för reglaget. det hörs inget missljud heller då (kuggar, slirningar osv) det är som den är i neutralläget oavsett hur jag för reglaget. hade jag hört något missljud så hade man kunnat gissa att det är något kugghjul som inte vill vara med längre. mvh jörgen Senast ändrad av storwemba | 25 augusti 2009 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 25 Augusti , 2009 Att proppen är stum i back läget tyder på att något är galet. Ska kännas som ett spärrhandtag till en hylsnyckelsats åt ena hållet. Hur rör sig växelarmen under förgasarna när du växlar med reglaget, blir det fulla utslag? En annan sak är att backhaken har rostat upp kärvar och blockerar växelrörelsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storwemba 0 Postad 25 Augusti , 2009 växlarna går fullt ut både framåt och bakåt iaf med motorn ej igång.ska kolla med den igång. det ska alltså klicka även på backen på samma sätt som framåt? Senast ändrad av storwemba | 25 augusti 2009 | 22:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storwemba 0 Postad 28 Augusti , 2009 hej igen. vill bara tala om hur det går i min fråga. en jag känner håller på och tittar på växelhuset nu men han befarade att splinsen har farit i vevaxeln, han har sett sånt hända förr men var inte säker därför tittar han på växelhuset nu. jag hoppas på det bästa just nu. mvh jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 28 Augusti , 2009 Ja tyvärr är det felet inte ovanligt på gamla Murklor. Driv axeln är inte av rostfritt utan vanligt axelstål. Har maskinen inte varit servad ordentligt så brukar det rosta sönder drivaxel-vevaxel. Kan vara så illa att det inte går att dela på skiten. Riggen ska tas ner med jämna mellanrum och splinsen ska fettas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storwemba 0 Postad 31 Augusti , 2009 hej igen! vill bara tala om att det var det lilla pinjong drevet i växellådan som gått i två bitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser