Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
storwemba

växelproblem mercury 500

Rekommendera Poster

hej!

motorn är en 4 cyl 50 hk från 1970. Har ett problem med växlarna som inte vill gå i med motorn igång. när motorn är avslagen så går växlarna i , har provat startat med växel i men det är lika som att ha neutral i. vad kan ha hänt?

mvh jörgen



Senast ändrad av storwemba | 24 augusti 2009 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det ingen som har ens en aning om vad som har hänt? är själv ganska så okunnig på detta område så hjälp behövs

mvh jörgen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att växlarna inte går i ? Snurrar inte propellern? Eller slirar det. Och hur vet du att dom går i när motorn är avstängd, känner du på propellern med handen så ska den vara stum åt ena hållet och gå att snurra åt andra med ett klickande ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.

när motorn är avstängd och jag för reglaget bakåt så går backen i (propellern är stum åt båda hålen). för jag reglaget framåt så blir propellern stum åt ena hållet och åt andra så klickar det men när motorn är igång så rör sig propellern inte alls oavsett vilket håll jag för reglaget. det hörs inget missljud heller då (kuggar, slirningar osv) det är som den är i neutralläget oavsett hur jag för reglaget. hade jag hört något missljud så hade man kunnat gissa att det är något kugghjul som inte vill vara med längre.

mvh jörgen

 



Senast ändrad av storwemba | 25 augusti 2009 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att proppen är stum i back läget tyder på att något är galet. Ska kännas som ett spärrhandtag till en hylsnyckelsats åt ena hållet.

Hur rör sig växelarmen under förgasarna när du växlar med reglaget, blir det fulla utslag?

En annan sak är att backhaken har rostat upp kärvar och blockerar växelrörelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

växlarna går fullt ut både framåt och bakåt iaf med motorn ej igång.ska kolla med  den igång. det ska alltså klicka även på backen på samma sätt som framåt?

 



Senast ändrad av storwemba | 25 augusti 2009 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.

vill bara tala om hur det går i min fråga. en jag känner håller på och tittar på växelhuset nu men han befarade att splinsen har farit i vevaxeln, han har sett sånt hända förr men var inte säker därför tittar han på växelhuset nu. jag hoppas på det bästa just nu.

mvh jörgen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr är det felet inte ovanligt på gamla Murklor. Driv axeln är inte av rostfritt utan vanligt axelstål. Har maskinen inte varit servad ordentligt så brukar det rosta sönder drivaxel-vevaxel. Kan vara så illa att det inte går att dela på skiten.

Riggen ska tas ner med jämna mellanrum och splinsen ska fettas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen!

vill bara tala om att det var det lilla pinjong drevet i växellådan som gått i två bitar.Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...