Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Stregnil

Nybörjarhjälp/råd ang. mindre båtmotor

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas på att kunna få svar på en liten undran jag har... ursäkta min okunnighet på området.

Jag har fått erbjudande att köpa en släktings båt med tillhörande Mariner 5HK.

Se bild i denna länk:

Motorn är från -98 och stått stilla i varmgarage de senaste 3 åren. Tyvärr så gjordes ingen sötvattesspolning, så hur stor är risken att saltvattnet ställt till oreda i kanaler o.dyl?

Om risken inte är overhängande så tänkte jag slå till och börja med att byta stift och inpeller. Vad mer borde jag göra för att ge motorn bästa möjliga chans i fortsatta livet? Borde jag lämna in den på riktig service kanske? (då faller iof den goda affären)

Tacksam för Er hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra är det inte, det kan förkorta livslängden, men jag tror inte att det är någon katastrof att den inte blev spolad.

Serva gör du själv. Stift är ingen färskvara. Byts om det behövs. Byt V-hus olja med nya packningar under skruvarna, Gör rent motorn utvändigt med bilschampo, vaxa gärna. Tryck in nytt vattenfast fett i nipplarna. Kolla smörjställen under kåpan och rorkult, oftast behöver det inte göras något annars LITE vattenfast fett. Töm flottörhuset på förgasaren, brukar finnas en skruv/plugg för detta. Gör rent bränslefiltret.

Thats it.

Senast ändrad av guestsson | 14 augusti 2009 | 17:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...