Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tobbz

Örnvik kvalité ? Eller skall det vara så ?

Rekommendera Poster

Örnvik pilothouse 640 och Mercury optimax 90 hk från 2009.

Båten togs i bruk 20 maj till dags dato har rost på följande bilder upptäckts.

Vad skall man göra ? Är detta sådan kvalite man skall förvänta sig eller måndags ex ?

 

Ankarspel som rostat ?

Wallas skorsten som börjar rosta ?

Badstege som börjar rosta ?

Topplanterna med rost ?

Topplanterna 2 med rost ?

Topplanterna  med kondens och sprucken gummi tätning ?

Tankventilator med torr sprucken gummi tätning ?

Babord lanterna med rostiga skruvar ?

 

Observera att båten har inte ens legat 3 månader i vattnet !!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du båten på på västkusten eller annars i saltvatten?

Har du kollat om det bara är ytrost på en del saker?
Det går ju att polera bort fast det lär väl komma tillbaka men du kan lägga på vax efter poleringen så håller det sig lite längre.

Skruvar som rostat kan du enkelt byta ut mot syrafasta rostfria skruvar.

Jag skulle nog ändå klaga hos den handlare du köpt båten hos. Inte ens ytrost efter bara 3 månader kan knappast tolereras.

Gissar att Örnvik sparar lite för mycket på det de monterar på båten, kanske Kinakvalitet som man ibland brukar kalla såna prylar som är mer el mindre skräp.

Om det nu skall föreställa rostfritt gäller det ju att det är syrafast rostfritt av hög kvallitet dvs enl SIS 2343 (A4) om det skall tåla saltvatten nån längre tid.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 augusti 2009 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som de plockat vissa lite väl billiga komponenter där du!

Jag skulle klaga på direkten! Ser ju ut som rostfritt och då ska det hålla betydligt längre. Nog för att även rostfritt kan rosta med det där ser lite väl tråkigt ut. Köper man en båt så räknar man ju med att den är gjord för användning i en marin miljö och därmed ha komponenter där efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har legat på ostkusten nära nyköping, så jag menar det är ju inte ens salt vatten.

Det är ju brekt för tusan.

Men även om man nu kunde polera bort det så är det väll inte acceptabelt att JAG skall behöva göra det efter 3 månader.

Men ni är överens om att jag skall klaga och få allt iordning gjort då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och tittade på en Örnvik 540 Cruiser på en marina för en vecka sedan. När jag ställde en generell fråga om kvaliten på Örnvik (quicksilver) jämfört med 20 år gamla båtar, så sa han att metallen på Örnvik båtarna kunde gulna vid infästningarna till skillnad från äldre båtar.  Det var tydligen ett 100% ärligt svar och det är skönt med ärliga svar! Dock så är det naturligtvis synd att Örnvik har valt ett rostfritt stål av så dålig kvalitet att det rostar. Jämför gärna med t.ex Ikeas Rostfria grytor som lätt börja rosta om de förvars i en (fuktig) sommarstuga. Det är alltså skillnad på RF stål och RF stål.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla skräp. 3mån?!! Skandal.
Begär att få allt åtgärdat/utbytt. Bråkar de är det bara att koppla in några båttidningar..



Senast ändrad av FredrikB | 08 augusti 2009 | 08:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så här det blir.

Örnvik är ett fint båtfabrikat från Sverige med många goda år med rykte om sig som hög kvalitet och bra konstruktion.

Tråkigt nog så är det inte så längre.

Örnvik ägs numera av Brunswick, precis som många andra båtfabrikat. De designas i Frankrike och byggs i Polen. Ägare, Amerikanska vill givetvis att företaget är så lönsamt som möjligt och vill erbjuda båtar som verkar intressanta för att få många kunder.

Precis samma här som hos andra båtfabrikat har man dragit ned på kvalitet och trimmat organisationerna till max.

Kvar blir då fina båtfabrikats namn men båtar som inte håller den nivå vi tror de ska hålla.

Vi kommer få båtar där rostfritt är rostfritt men knappast allt i syrafast vilket krävs för marint användande med bräckvatten och saltvatten. Vi får båtar som tillverkas på sätt att de ibland blir sneda i skrovet på grund av felaktiga komponenter, dåligt material eller felaktiga processer för tillverkning, Eller gulnar precis som jag har råkat ut för med två båtar. (felaktiga processparametrar)

Det blir ändå båtar men knappast det du som kund förväntar dig. Synd.

Jag har själv både en båt och en bil som lider av defekter från ägare som pressar max.

(Volvo V70 -00 men som jag trotts all skit trivs med, båten en fin Uttern S64:a, underbar båt)

När jag skulle köpa första båten kikade vi på en Örnvik men konstaterade att redan då så rostade de på ställen som inte skulle rosta. De rostfria delarna!!! Detta var en 2000 års modell.

Fortsätter vi sälja ut våra svenska företag kommer det vi kallar Svensk kvalitet bra bli ett skämt. Möjligen till japanska ägare som är ett stycke före oss när det gäller kvalitet.

Tycker du ska prata med säljaren, de måste få veta vad du tycker.

Så här står det i reklamen om din båt

Är du en fiskare med höga krav på din båt är 640 Pilothouse något för dig med utsutning som en fisksump med sjövattenpump i akterbänken och en löstagbar skärbräda för dagens fångst.

Tryck på det där med höga krav

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet för att få båttillverkarna att bygga med bättre kvalitet är att reklamera kvalitetsfel, så att de inser att det lönar sig att bygga med bättre kvalitet från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som du fått ett måndags exemplar om jag får tycka till. Har haft min båt i ett år och den har legat i saltvatten förutom 8 veckor sedan ny och den börjar nog se ut som din nu och då kan jag säga att jag inte har putsat eller polerat en minut på den eller knappt sköljt av den med sötvatten ens då den används flitigt. Har hört att Arvor och Örnviksbåtar som tillverkas i samma fabrik kan ha lite varierade kvalitet på chromedetaljer..

Detaljkvaliteten är nog inte den högsta i båtvärlden och det kan man inte räkna med på en båt till det priset tycker jag så ett visst underhåll får man nog stå för själv och kanske t.o.m byta ut vissa beslag/skruvar men ta upp det du anser vara orimligt med handlaren du köpt båten av så fixar de säkert till det, har själv haft ett par småfel men fått utomordentlig hjälp vid garantianspråk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...