Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
gerjoh

Makrill vid Måseskär

Rekommendera Poster

Jag och två kompisar var utanför Mollösund igår för att fiska makrill. Vi gick ut vi tretiden och var hemma i hamnen vid nio på kvällen rensade och klara. Då hade vi dragit ca 300 makrillar tillsammans. Vi tog upp ca hälften, resten fick gå tillbaka. När vi väl lokaliserat var dom stod var det bara att åka tillbaka till platsen och börja om från början, såg direkt på ekolodet när det var dags att kasta i. Vid några tillfällen satt det sex fiskar på tacklet, till och med på torskpirken. Vi låg strax söder om Måseskär. Kanske det bästa fisket jag varit med om. Kolla på sjökortet (Eniro om du inte äger ett riktigt) efter djupbranter, där står dom. Dom som dörjade verkade inte få något. Hörde av ett par i hamnen som varit ute tre timmar och dörjat och kammat noll. Skickar med en ekolodsbild, notera ekona mellan ytan och botten, det är makrill och det i massor, tyvärr han jag inte fota när det var som värst för då var det helt svart på lodet. Sketfeske på er!!!!Skrattande

post-18583-1394236046,9173_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Jag var utanför Måseskär för en stund sedan ( 13-tiden 5/8). Fick endast 4 stycken stora strömakrillar under loppet av 1 timme. Min erfarenhet av makrill är att den hela tiden är i rörelse. Stimmet patrullerar ett område och återkommer med viss periodisitet.

Knepigt att du kan se dem på ekolodet. Mitt gamla lod indikerar ingen makrill överhuvudtaget. Men tekniken har kanske gått framåt.

Tycker å andra sidan att det är bra att inte få för många. De ska ju rensas och ätas oxå.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, just därför tog vi inte upp alla vi fick! Dessutom slapp jag rensa då mina matroser utförde denna syssla när jag torkade upp all skit som hamnat i båten. Och ja, tekniken har nog gått frammåt vad gäller ekolodstekniken. Vad gäller makrillens rörels så kan det nog stämma som du säger men jag upplevde att vid just denna djupbrant att dom var ganska stilla eftersom det nappade under så lång period.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ut dit imon igen. Då ska vi bara plocka upp såmycket som vi behöver för att få en vettig lunsch.  ekolodet har pajat så vi får fiska på frihand med GPS endast.. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går var vi ute igen. Gick ut vid 14 tiden och hem 20.00. Resultet denna dag 9 makrillar (och en massa annan fisk, torsk, vitling och sej)!!!! Det var betydligt varmare i vattnet idag och strålande sol. Det blåste nästan ingenting. Kan detta ha haft någon inverkan? Pratade med två killar som tog upp sin båt strax efter att vi lagt i vår och dom sa att dom varit ute från tidig morgon och hade fått ca 150st. Dålig aktivitet på lodet och dom vi fick tog vid botten mot tidigare strax under båten. Dom var betydligt större denna gång och kom i betydligt färre antal. Som mest satt det 4 på tacklet. Sen fick vi en och en. Båda hade dessutom strul med rullarna så det var mycket skruva. Men det hade ingen betydelse för vi hade inte fått mer fisk med bättre utrustning. Vad gäller dom torskar som vi fick så var dom ganska små men många till antalet, detta verkar ju vara ett gott tecken för att torsken återhämtar sig, alla fick givetvis gå tillbaka!!! Nästa vecka skall jag prova Gullmarsfjorden. Någon som fått makrill där???

Senast ändrad av gerjoh | 08 augusti 2009 | 19:05

Senast ändrad av gerjoh | 08 augusti 2009 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...