Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
vikeli

Johnson 70hk sea-horse växel problem

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny här på forumet och behöver lite expertis hjälp!

Mitt problem är att jag inte kan få i backen, jag har felsökt och kommit fram till att det måste vara något i reglaget som inte står rätt till.

Kopplar jag bort växelarmen till växelspaken på motorn så går det att lägga i backen manuellt utan problem så det är inte fel på växelhuset.

Neutral, fram och gas är inga problem men reglaget går inte föra från neutral till back läge, knappen under handtaget ploppar heller inte ut. precis som om något sätter stopp för det inne i reglage huset. jag har bara vågat skruva halvt isär reglaget men hittade inget direkt fel lite svårt när man inte vet vad man ska leta efter=)

Snälla hjälp mig, ge mig tips!

Och jag måste ha min back, annars kommer jag köra in i bryggan en vacker dag.

Senast ändrad av vikeli | 04 augusti 2009 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt och sökt, Tack för skissen, jag tror inte att det är riktigt samma reglage som jag har.

Lite för mycket delar att hålla reda på verkar det som= att jag undviker demontera själv=).

Det kan inte vara ett så enkelt fel att växelvajern kärvar? Kan det bli sådana symtom som jag nämt här ovan då eller?

Hur kan man fixa detta, vart beställer/köper jag en ny vajer som passar? är den dyr?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan vajern kärva men du nämnde något som stoppade/hindrade och att den kan flyttas mellan neutral och fram så att den kärvar kanske inte är felet utan sitter nog i reglaget.

Smidigast för dej låter nog som att ta med hela reglaget till en båthandlare. Det är ju en del grejer i ett dom.

Länk till butik: http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1224&artname

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en ny motor.. har det varit så länge eller har det uppkommit på senare tid...?

När jag plockade isär mitt reglage jag hede till min förra motor så fanns det två lägen man kunde koppla på vajern i reglaget. Kan tänka mig att det blir ett sånt här symtom om det är felkopplat där.
Var inga problem med att plocka isär det reglaget och lika lätt att plocka ihop igen... men är du osäker så kanske du ska lämna in det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska testa och koppla bort vajrarna och skruva isär och se hur det ser ut, går det inte får jag ju lämna in det.

Felet uppkom när min svåger drog i reglaget fram och tillbaka när båten stod på land...båten hade inte varit i på 2 säsonger, han sa att det knäppte till och sedan gick det inte få i backen=) shysst!=)

Jag återkommer med vad som händer...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...