Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
plurrat

båten lutar

Rekommendera Poster

Halloj

jag har precis köpt en Rana 18 och när man står framför båten så ser man att den lutar mot styrbord,det känns även när man kör,är det uppdelat under durken så att det kan ligga mer vatten på den ena sidan eller vad kan det vara får fel?

tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta tror jag att du har för mycket prylar på styrbordssidan. Det är bara att stuva om. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skepp o hoj

En go vän till mig hade samma problem med sin Rana 18 och där boven en eftermonterad kyl under förersätet. Jag hade även samma problem med min sea ray och där kunde man lösa det med att fylla på vattentanken i samma takt man fyllde septin Hehehhe.

Men visst kan det även vara så att det ligger vatten i någon gömma. Men börja med och se över om det är några grejer som inte va standard som kan försöra jämnvikten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

grejen är den att båten e helt tom det enda som finns i båten är ett batteri och en trycktank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett batteri väger en del.

Nu har inte jag den blekaste aning om hur pass stor din båt är. Men testa att flytta batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batteriet sitter på babord sida,det måste ju vara vatten men det e ju konstigt att det ligger kvar på styrbord sida,då måste det vara uppdela i sektioner under durken,jahap det är väl bara att riva bort durken å göra rent under så vattnet kan komma åt länspumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

står båten på land? kan du rucka på den? Om ja så borde du höra lite skvalp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du tror väl inte att han har båten liggande på marken??? Då lutar ju båten givetvis åt det ena el andra hållet iom att den knappast kan ligga och balansera på kölen...

Båten ligger ju självklart i vattnet och den lutar lite åt styrbord.

Till trådis, så är det nog bara att ställa motorn rakt och kolla om det händer något. Det har du säkert redan gjort. Sen blir det nog tyvärr till att öppna upp en lucka så du kan kolla om det är vatten inne i skrovet.

Senast ändrad av 535GT | 04 augusti 2009 | 09:52

Senast ändrad av 535GT | 04 augusti 2009 | 09:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är faktist möjligt att ta upp båten efter att man konstaterat att den lutar. förslagsvis på en trailer. Det finns även möjligheten att man då kommer ihåg att båten hade slagsida när den låg i spat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vettigt att först kika på lastfördelningen i båten.

Tankar för vatten och bränsle, ev. kylskåp och batterier. Vanligt att man ändrat förutsättningarna efterhand så som extra batterier och kyl osv.

när det är klart låter det vettigt att kika över vatten i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den helt tom säger du...brukar inte en Rana 18 ha ett pentry på babordsidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man e ju såå snabb. Såg precis att det låg en ute utan pentry. Kanske det som ska tynga ner babordsidan Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...