Gå till innehåll
måndag 18 augusti 2025
anteolsson

Bella 640 HT, Flipper 640 HT eller Yamarin 575 Big Game HT?

Rekommendera Poster

Då detta är mitt första inlägg skulle jag vilja börja med att tacka för ett mycket bra forum!

Efter några år som student har jag börjat jobba på riktigt och beslutat att skaffa mig egen båt till nästa sommar. Då jag bor i centrala Stockholm är jag ute efter en båt för snabba dagsturer med möjlighet att övernatta för två personer.

Jag vill att båten ska kunna marscha över 30 knop och ha en bra gång även om det sjöar lite, så därför ganska vass v-botten.

Efter en hel del surfande har jag kommit fram till att någon av Bella 640 ht, Flipper 640 ht eller Yamarin 575 Big Game HT borde passa mig ganska bra. Har även kikat lite på Smuggler 21 HT, men de är ganska sällsynta. Min budget är ca 150 000 kr, vilket borde räcka till något av ovanstående med årsmodell från mitten på 80-talet till mitten på 90-talet.

Jag skulle nu vilja bolla med er vilken av dessa tre (fyra) ovan angivna båtar som är bäst. Jag vet att alla dessa har mer eller mindre bra skrov och att ex Bellan har något vassare V än Flipper men att Flippern har mer utrustning som standard, samt att Yamarinen är ansedd vara väldigt stabil.

Men jag vill veta mer! =) Någon som kört två eller flera av ovan angivna modeller och kan jämföra? Alla input är välkommen!  

/Anders

Senast ändrad av anteolsson | 27 juli 2009 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker alla är bra kandidater. Flippern finns ju även med inombordare vilket kan vara ett alternativ i vissa fall. För de årsmodellerna och pris du tittar på skulle jag nog välja en Flipper med inombordare. DEn är tystare och säkerligen snålare än de ganska stora och törstiga, bullirga 2-taktare som det blir på de andra modellerna om motorerna inte är bytta.

Senast ändrad av thundergod | 27 juli 2009 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

halloj! Jag har haft både flipper 640 o har nu yamarin 575, flippern känns som lite mera tyngd o är snäppet längre. Båda ligger fint i sjön men kanske Flippern går lite mjukare osså, tacka vare sina steg i slutet på båten. Nu har jag haft turen att få köra båda båtar me stora motorer på 225 o bägge ligger runt 55 strecket, men 150 räcker mer än väl till. Dm flesta kör med 115 o då håller man dom flesta summor neråt  Skrattande. Fast stor maskin behöver inte alls arbeta lika mycket så de går nog ut på ett o samma. Nu kommer detta väldigt sent detta inägg så du har nog redan hunnit fixa en båt kan jag tro! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar. Letar fortfarande båt, vilket också beror på att jag inte fått båtplats än (bor i Stockholms innerstad). Just nu så lutar det åt Flipper 640/630 eller en Bella 640/641/642 med 150-200 hk på akterspegeln.

Har ännu inte fått tillfället att provköra någon men Yamarin 575 känns ändå bra mindre än Flipper och Bella HT. Vore intressant att höra någon som haft möjlighet att jämnföra Flipper mot Bella. Om man tittar på Blocket så ligger de ju ganska jämt i pris.

Trevlig helg!

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en bekant som hade en Flipper 640 som var väldigt nöjd. Han böt upp sig efter ett antal år, men saknar Flippern. Jag tror han hade runt 200hk på båten, kommer inte ihåg riktigt. Han var i alla fall mycket nöjd med prestandan.

En sak han tyckte var lite negativt var att hardtoppen gjorde att ytan i sittbrunnen blev liten (var en anledning till att han köpte en annan båt).

Så om man inte nödvändigtvis vill ha en HT så kan en DC vara värt att titta på också och om man inte sover över så är BR trevliga. När jag pratar med mina bekanta som har båtar har de flesta (som har DC och HT) inte ha sovit i sin båt på flera år. Däremot de som har midcabinbåtar verkar använda ruffen frekvent (ganska naturligt).

Jag pratade lite med några av dem angående BR och större mittkonsol båtar (styrpulpet), jag fick intrycket att de flesta vill ha ruff ifall att man behöver sova över samt för förvaringsutrymme (goda anledningar iof).  Sedan är det lättare att hitta HT och DC på begagnatmarknaden (i alla fall av de lite större modellerna).  En bekant hade aldrig under tio år använt ruffen i sin DC mer än för flytvästar etc. så i hans fall hade en BR kanske varit mer passande.

Ett tips kanske kan vara att gå runt på lite marinor och klämma på några båtar, då kanske man hittar någon modell/märke som man aldrig tänkt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt även tittat lite DC-båtar. Även här har Flipper och Bella bra båtar, tänker främst på 630 DC/620 DC. Även Ryds har ju en vettig DC. Klart är ju att en BR har absolut mest sittplatser men samtidigt vill jag ha en båt där jag och sambon kan sova över. Tror således att en HT eller DC är det bästa alternativet, även om sovkomforten inte kommer vara speciellt hög.

Har även tittar på den något äldre Flipper Flashen, tyvärr är de ofta bestyckade med äldre motorer vilket jag helst undviker. Rent utrymmesmässigt borde de nya DC-båtarna vara lite större med tanke på att de är bredare (eller i vart fall ser ut att vara det).

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har den modernare 640:an som heter 666 och det borde vara samma bäddar i den. Vi har sovit över många gånger sedan inköpet i sep förra året. Två sover väldigt bra med gott om utrymme. Gardiner är förstås ett måste. Drygt 670 nm har det blivit än så länge så båten används flitigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...