Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
halle2418

Fiskekutter

Rekommendera Poster

Jag har köpt mig en gammal fiskeskuta, byggd år 1963.

Jag gav 5000:-, lite att göra på henne.

Men jag ska bygga om henne till en husbåt, för att sedan kunna segla runt jorden med den på ålderns höst.

Mvh Håkan

post-10010678-1394236028,811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte va negativ och grumla din glädje - men

 

Jag hoppas att du vet vad du har gett dig in på och har mycket stor erfarenhet och kunskap om träbåtar och att jobba med träbåtar. Annars kommer den med all sannolikhet, att efter att du lagt ner ett oändligt stort antal arbetstimmar och en förmögenhet på båten, att hamna vid den sk. dödens kaj. Det finns allt för många skräckexempel

 

Det är också en olämplig båt att segla jorden runt med. För de pengar båten kommer att kosta dig, kan du få en lämplig jordenruntseglar, som dessutom är en bra bobåt.

 

lycka till

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget annat än att hålla med Tommy

Stig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan man använda henne till kortare kryssningar då?

Hon är plastad upp till 60cm över vattenlinjen, och den är plastad med 3kg per km2.

Så hon bör väl hålla ett tag?

Tar gärna imot råd och tipps utav kunnigt och erfaret folk.

Mvh Halle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte lämna några kommentarer i övrigt, men ett plastlaminat på 3 kg/m2 betyder en laminattjocklek på ca 3 mm. Skulle jag plastat en sådan båt skulle ja vilja haft en laminttjocklek på 10 - 15 mm tjocklek, kanske 20 mm.

 

tommy

 

kunnig och erfaren

 



Senast ändrad av toaen | 23 juli 2009 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad som är viktigt för dig.

Om det var min båt så skulle det åka på plast om hon läcker i dag. Annars skulle jag börja titta på att bygga bo yta.

Sedan skulle jag när man upptäcker att det läcker för mycket plasta henne. med typ 10 till 20 mm plast (alltid trevligt med mycket material....)

Sedan skulle jag kasta alla kvitton och se oförstående ut över kostnader...

Alternativ är att köpa en båt i stål... då är det lite mera pengar vi pratar om...

Men så länge båten flyter och inte läcker, så fine. Funkar motorn bonus...

Du kommer (om lusten / orken / ekonomin finns) ha en trevlig åt för finare turer i skärgårdar med den. En barndomsvän hade en sådan där båt. Föräldrarna har den kvar... Gammal fiske skuta ombyggd. Mycket jobb men ack så trevlig båt... Mycket plast och mycket jobb... Rune (pappan) sa att om det var värt pengarna.... Ja om det kostar vad jag har sagt till min fru... annars.... tveksamt... Men det är ju terapi oxå....

Så fundera på vad du vill göra och om du vill lägga energin på att bygga om en båt. Det kan vara mycket trevligt att ha något att pilla med. Men det finns många som kommer halvvägs och tröttnar. De har slängt ut en förmögenhet och gjort massor med jobb... Men tyvärr börjat överallt utan att slutföra något. Det brukar innebära att båten inte flyter utan hjälp och då blir den osäljbar.... Ingen vill köpa en båt med länspump... Men kan du tänka dig att börja smått och jobba vidre från det så önskar jag dig all lycka till. Du har möjligheten att få en båt som du vill ha den.

Men det kommer att kosta tid och pengar och en satans massa jobb. Men belöningen är att du får båten som du vill ha. misslyckas du så har du kastat pengarna bitvis i sjön... (det gör man ju alltid när man köper båt.... om inget annat så flyter pengarna ;-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Denada

Jag tänker hålla på med henne, och det får kosta nästan hur mycket som hellst.

Har ju en 12-15 år på mig innan jag ska själv gå i pension.

Jag hade själv en Petterssonbåt tilljag blev 30 år med min far.

Så lite träbåtsvana har man ju ändå, men det är alltid kula att få höra råd och tipps ifrån sådana som har mera erfarenhet än vad jag har.

Mvh Halle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt bra pris varför skulle inte den gå att åka jorden runt med?som en skrev kunde sven yrvind segla jorden runt i sin lilla båt kan jag göra det i ett badkar stå på dig Håkan o lycka tillmvh bobofender.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man gå jorden runt med vilken båt som helst, och ofta går man ju med vinden. En gamal fiskebåt är nog inte den lämpligaste och det kommer att gå åt en massa olja.

 

Sven Yrvind seglade aldrig jorden runt med någon av sina båtar. Han passerad Kap Horn och kom ut i Stillahavet för att direkt vända och försöka segla hem till Sverige med sin allt mer bortkorroderande Aluminium Bris. Detta är i och för sig en bedrift, men han seglade aldrig jorden runt

 

Skall du segla jorden runt i ett badkar, får det nog modifieras en hel del, annars kommer du nog inte övertill Danmark ens.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 29 juli 2009 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert kommer det att gå åt olja massor o mycke annat med men finns det tid o pengar o tålamod så fixar det sig. drömmar e det man lever på o fantasi så vi ska inte vara negativa utan önska Håkan lycka till han har ju femton år på sig till pension målet e ingenting vägen e allt Tommy mvh Bobofender.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag förstått att det kommer både ta tid och en massa pengar att fixa henne.

Men jag har ju som sagt vad några år framför mig och renovera henne.

Sedan har jag ju turen att jag kan få tag i välldigt billig disel.

Många här är ju kritiska på att hon inte håller en jordenrunt segling.

Men hon håller väl varje fall till att segla ner mot södra spanien och dyligt.

Mvh halle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag att bilderna på din båt visar en vacker fiskebåt och du kommer säkert att ha mycket glädje av henne, men också få många problem och stora kostnader.

 

Vad jag har menat är att om man har för avsikt att segla jorden runt finns det betydligt mycket lämpligare båtar som inte totalt sett kommer att kosta mer, även om ingångsumman är låg på din båt.

 

Att gå jorden runt med båten skall inte behöva innebära några större problem med god planering. Har du otur går du på en container som flyrter strax under vattenytan, kanske redan innan du hinner ut i Nordsjön, med oanade konsekvenser som följd. En intersant bok är i sammanhanget är Stig Lindgrens bok Mina fem skeppsbrott - finns att låna på biblotek. http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=370696/ID Han försökte segla jorden runt ett otal gånger. Varje försök slutade med ett haveri. 6;e försöket skrev han aldig om. Han ramlade överbord och drunknade i Stilla havet. Hade han bara otur eller var han dumdristig är ju en fråga man kan ställa sig. Intresant läsning oavsett.

 

En annan intresant bok i sammanhanget är boken om S/Y Gullmars världsomsegling och haveri. http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=296771/ID

 

När det gäller att gå till Medelhavet bör det ju heller inte egentligen va några problem. Det är ju som alltid - god planering som gäller och att man vet vad man sysslar med.

 

Även i detta samanhang finns det en bok skriven. En egen företagare med en skillsmässa i närtiden och med kronofogden i hasorna, tog den fiskebåt som han delägde tillsammans med en kompis och stack. Färden ställdes till Medelhavet där han upplevde en hel del äventyr. Bland annat gjorde han en del resor med smuggelgods, för att få inkomst och klara livhanken. Hittade boken av en slump på bibloteket. Har letat efter den på nätet, dock utan resultat. Skall se om jag kan smita in på bibloteket och leta.

 

Jag har seglat jorden runt ett otal gånger - i literaturens värld Cool Då jag är en bokmal, har jag läst de flesta böcker som handlar om segling. Mitt eget seglingsområde håller sig inom de nordiska länderna. Ju mer jag läser om Medelhavet, ju mindre inspirerande känns det. Närde i min ungdom en dröm om att segla jorden runt, men det är nog lika bra att det aldrig blev av. Dels blir det ett allt mer hårdnade klimat (stater och människor emellan) och dels mår jag oerhört dåligt av värme. Då hade nog rutten Färöarna, Island, Grönland varit mer passande för min del.

 

Ett krav man bör ställa på en båt som man skall på långsegling med är att den kan kryssa sig fri från en läkust. Det går inte med en fiskebåt. Man kan naturligtvis rigga den för undanvindssegling och spara brännolja.

 

Sen finns det en anledning till att man lägger ner allt det arbete som det innebär att plasta en sån stor båt. Det är dessutom inte gratis. Sen finns det också en anledning till att man ger bort båten för en symbolisk summa.

 

Det jag skriver är inte alls av elakhet, snarare tvärt om. Inte heller för att ta bort din glädje, viktet det tyvärr kanske i viss mån gör.

 

En sak som jag kom att tänka på efter att jag postat mitt senaste inlägg i din andra tråd var att det hade nog varit klokt av dig att teckna ett medlemskap i SSRS - Sjöräddningsälskapet innan du avgår från Nogersund. http://www.ssrs.se/page/37/medlem.htm


Det borde alla som har båt göra. Och det är kanske speciellt viktigt inföpr din jungfrufärd. Som jag skrev i ett tidigare inlägg brukar det ofte uppstå ett eller annat mindre eller större problem under första färden med en båt som man har dålig kännedom om. Ett medlemskap kostar 600 kr/år och en av medlemsförmånerna är gratis bogsering till närmaste hamn. Något som annars skulle kunna kosta 10 000-tals kr om det uppstår problem.

 

Finns ju alternativet Stockhol Radios sjöassistans http://www.sjoassistans.se/ men SSRS ligger nog mig varmare om hjärtat.

 

Det hade varit intresant att träffa dig och se din båt och det är kanske inte helt omöjligt att jag kan följa med på din hemsegling om det passar med tiden. Jag har visserligen skepparexamen och får i princip köra din båt, men jag har dock mycket begränsad erfarenhet fån den typen av båtar och är dessutom egentligen helt analfabet när det gäller motorer. Därför kan jag inte tänka mig ta ansvaret som skeppare ombord.

 

tommy

 

 

 



Senast ändrad av toaen | 30 juli 2009 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nu 15 år på dig att renovera båten så inga större problem. På 15 år glömmer man hur mycket pengar man lägger ner ;-)

Är inte bränslet så dyrt så bättre...

Tänk på att soppan tar plats om du ska bunkra i sverige så det räcker ner...

Men jag vet de som seglat jorden runt i en vega... så varför inte i en fiskebåt? Jag tror ju att den klarar sjön bra... De är ju gjorda för det, fast en liten rigg så man kan segla lite är ju inte fel. det blir ju billigt att resa med vinden. Fast vill man inte segla så vill man INTE! då går man med fiskebåt som den är utan att rigga den.

Min farbror köpte sig en timmerdragare (mindre bogserbåt) som han byggde om till bostad. Hans dröm var att som glad gamling med ny fixad pension gå ner till medelhavet med den. Han viste att det gick. Han stack till sjös när han var ganska så ung (liksom sin far...) Tyvärr kom canser på besök till min farbror så han fick inte uppleva så lång tid av sin pension. Men han var här ett par gånger (jag bor på ostkusten och han bådde på västkusten...) Jag tror inte att han gick kanalen mer än två gånger med den. Då hade han min farmor med sig... Man ska gå runt sverige om man ska ta sig till andra sidan. Han och hans älsta son seglade laser samma sträcka...

Så jag är övertygad om att din fiskebåt klarar mer än vad man tror. Men lite mera plast på borden är nog inte i vägen, men så länge det flyter och inte läcker så använd den när du har möjlighet. Se till att lära dig att hantera båten. Och ha sabla roligt med den. Jag såg att du sökte någon som kunde transportera den hem åt dig... Se till att vara med och se till att lära dig. Det finns inget värre än när man tvivlar på sin egen båt. Jag har seglat med ett par som tvivlat på sin egen båt och det är trist... för det blir inte segling på riktigt...

Nåväl ha det och renovera på. Se till att du får ditt semesterparadis som du vill ha det. Men glöm inte att använda båten när du har möjlighet till det. Gör nu inte generalfel 1A, Upp med båten på land och totalrenovering på en gång. Det kommer att dra ut på tiden. Lusten kommer att försvinna och alla pengar är borta...

Så renovera i lugn och harmoni och använd båten i alla fall ett par tre gånger varje sommar... Se till att den kommer i vatten så fort som möjligt efter renovering....

sail on

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur stor är båten?

vad är det för maskin i?

bakslag/reversering?

har du besiktigat botten?

när var den på slip senast?

 

Tycker det känns som att det är dåligt med plast på den, när vi plastade våran ombyggda fiskebåt så la vi 8mm ovan vattenlinjen och 12mm under. att lägga på ett gäng lager till är nog inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 19,5 meter lång, 5,5 meter bred och djupgången på henne är 2,5 meter.

Hon ska besiktas den 14 augusti, och hon slipades för 8 år sedan.

Funderar starkt på att ta upp henne nästa år för att slipa och måla henne.

Motiorn är en Callesen Diesel typ 425 3 cylindrar, maskin 2 är en Lister 2 cylinder.

Mvh Halle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att göra mig lite tydligare så frågan när hon var på slip senast innebär alltså när var hon uppdragen på land senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj då.. säker på att hon inte vuxit fast i botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tänka mig för väldigt ordentligt innan jag köpte en båt som inte varit på land på 8 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men för 5000 så kan man ta en rövare...

Jag tycker att det är ett ganska så rätt beslut... Men man ska ju veta att det är mycket jobb med det innan det är klart... men vet man det så varför inte...

Det är skilland på att varit på land och att ha varit uppe och målats... fiskebåtar även utanför tjänst blir ju ofta inspekterade ett par gånger även mellan tillfällena den är på land...

En fiskebåt på land kostar bara pengar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det mycket och göra, och det kommer att ta tid o pengar.

Men det är värt, i med att man har några år framför sig att iordningställa henne.

Mvh halle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skilland på att varit på land och att ha varit uppe och målats... fiskebåtar även utanför tjänst blir ju ofta inspekterade ett par gånger även mellan tillfällena den är på land...

 

Har du en aning om vad du talar om?

 

En Fiskebåt på 65 fot tar man upp på en slip och om man målar friborden görs det ofta från en pråm under tiden båten ligger i vattnet.Det är inte gratis att ha den stående på en slip och dessutom är det mycket högt om man vill komma åt friborden.

 

Hur inspekterar man botten på en fiskebåt mellan gångerna den är på land?

 

Små båtar - små bekymmer - stora båtar - stora bekymmer.

 

tommy

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog få henne både sjösäker och sjöduglig efter att renoverat henne i ett antal år.

Därför samlar jag mycket information utav kunniga och erfarna mäniskor.

Det kommer ju både kosta tid, pengar, slit och svett, men det är jag ju införstådd med.

Sedan har jag klienter på mitt familjehem somm vill vara med och hjälpa till.

Så ensam blir jag ju inte precis, därför intresserad utav kunnigare personer än mig.

JAg kommer att skriva allt efter förändringar sker på min skuta.

Mvh Halle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser mig själv kunnig på just detta område och vi försöker inte på något vis trycka ner dig eller liknande utan vi vill och hoppas att du förstår vad du gett dig in  på :-)

 

MVH Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gedda!

Jag förstår att du inte är ute efter att trycka ner mig.

Men jag tager gärna imot ideer och om du kan svara på frågor om jag stäler till dig.

Jag kommer inte och ge mig, när det gäller min skuta.

Mvh Halle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fråga på så ska jag svara så gott jag kan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ta upp henne nästa år, för att plasta på henne mera.

Är det något mer jag ska göra med henne innan jag börjar renovera henne till husbåt?

Mvh Halle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade gått över alla genomföringar riktigt grundligt om inte hellre bytt dom. Sen propeller och roder är en annan sak jag hade gått över grundligt. har båten inte varit slipdragen på så många år finns det förmodligen inte en gnutta zink kvar på skrovet.

 

Är det backslag eller reversering på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här brukar det gå ttill när man måla friborden på en fiskebåt. Detta är en liten pen som idag är en fritidsbåt. Dessvärre hade han som skrapade gått hem när jag passerade.Skrikandes

 

På den tiden det fanns fiskebåtar i större omfattning än idag, hade fiskarföreningen ett antal pråm som användes när friborden skulle målas.

 

tommy

 

post-945-1394236071,4877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...