Gå till innehåll
torsdag 18 september 2025
hjalmarepiraten

Första gången genom Hjälmare kanal...

Rekommendera Poster

Hej!

Det ser ut att bli en första resa genom Hjälmare kanal i sommar och en tur till sthlm. Någon som har tankar och erfarenheter kring detta mottages de tacksamt. Jag har varit inne på hemsidan mm. Men det är alltid bra med lite tips från ngn som nyligen gjort turen. Jag har dessutom aldrig slussat förut. Många fendrar är införskaffade...:)

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick den turen (från Notholmen) för ca en månad sen. Andra gången totalt för mig. En riktigt fin tur är det, se bara till att pricka in bra väder. Slussning nedåt är relativt okomplicerat. Se till att ha bra tampar och flytväst på. Sen är det viktigt att ta det lugnt och inte stressa. Fråga slussvakterna om du undrar något. Säg att du är nybörjare så får du assistans om du behöver. Hela kanalen tar ca 3 timmar beroende på trafik. Ett tips är att lägga till vi Hjälmare docka och kolla in museét. Tyvärr hinns inte detta med om man ska gå kanalen i en följd. Välj därför att slussa vidare med eftermiddagsturen istället. Tanka kan du göra i Kvicksund. Brukar bli rätt lagom tycker jag.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många fendrar är införskaffade

Många fendrar är nog bra, även en rejäl bollfender för att hålla ut stäven kan komma till nytta.  MEN!  Fendrar rullar!  De rullar på en skitig slussvägg och sedan på din båt med grus och allt, och du riskerar att repa friborden.  Så ha med dig en planka på minst tre meter med rep i ändarna som du kan hänga utanpå fendrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...