strykollon 2 Postad 14 Juli , 2009 - Jag har en liten handhållen GPS, Garmin 76CSx, kanonbra att ha på sjön med alla sjökort å så. Håller på att lära mig hur den funkar och vad den har för möjligheter, - har kommit ganska långt, faktiskt. Emellertid finns det ett uttryck (bland många andra)som jag inte fattar, och det är declutter. Det finns ett kommando turn declutter off....åsså on om man nu befinner sig i det läget. Vad är det? Vad har det för funktion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juli , 2009 En ren gissning bara.... ...kan det finnas två lägen map på mängden information på kartskärmen? Alltså med decluttern i läge on, fås måhända en renare o tydligare bild helt enkelt för att viss info utesluts i den givna skalan? Ö-namn och djupsiffror blir kanske färre men istället tydligare, rentav också med lite större textstil? Lite experiment med funktionen borde avslöja om det är så, zooma t.ex. in och ut ett steg så att kartbilden tvingas att bli omritad helt från scratch, då decluttern kopplas om. Kartan ritas kanske inte pånytt direkt annars, enkom för declutter-kommandots skull. Omritandet går snabbt men kan nog ändå uppfattas som en liten irriterande blinkning hos skärmen. Den ritade kartan är i allmänhet större än displayen visar, detta för att minsta förflyttning inte omedelbart ska resultera i ny omritning. Clutter kallas väl annars radarbilders vågekon, alltså när radarns känsligheten är för högt justerad så att skärmen fylls mer eller mindre helt av dessa? Störande klottrigt mao. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 16 Juli , 2009 - Du har nog rätt !!.........ska kolla lite mer. Tack !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser