Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
tunhem

Iskallt

Rekommendera Poster

Köpte en Sea Ray 20 med Mercruiser 4.3 l i våras. Provstartade på land (med hjälp av öronlappar) verkade OK.  3 veckor senare, efter diverse finputsning, dags för sjösättning.

Efter ca 5 minuters körning sprutar klibbig vit-brun vätska över motorn och vi konstaterar:

Vatten i oljan! Plockar med hela ekipaget hem, plockar isär motorn och upptäcker ca 20 cm lång spricka i blocket, samt spricka i ena toppen. Tillkallar expertis som bekräftar att motorn varit frusen. Skickar motorn till Värmdö MT som totalrenoverar. Kostnad 46.000.--. Kontaktar förstås säljaren, (privatsäljare ) som är helt oförstående. Ville att han skulle gå in med, i mitt tycke, blygsamma 10.000.-- som plåster på såren, men icke. Någon som har lite tröst eller gott råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan trösta dig med att liknande historier är vanliga. Jag köpte en Flipper 700, marknadens dyraste, vilket kan vara ok. Bara skicket motsvarar detta. Efter provtur, med en försiktig säljare, kör inte för hårt etc.. Borde jag ha förstått......

Båten började hacka o gå riktigt dåligt. Säljaren sade att det var tändningen. OK. Laga detta proffesionellt o jag kommer tillbaka o köper båten. Garantera detta!! Hämtade båten i Mälaren, den gick bra i ca 40 min.  I slussen började det trilskas. Båten gick bara på full gas. Spännande!

Efter slussning gick båten till Djurgården där den gav upp helt i farleden. Hård blåst mot Nackahållet och blev räddad i sista sek. Bogserad till Svinninge o konsulterade mek. Byte av hela tändsystemet.

Tog kontakt med säljaren: Jag hade kunnat greja detta för 1500:-. Men varför gjorde du inte det då? Du får bet. fakturan (6kkr). Svaret blev nej, och jag funderade på om jag skulle kölhala o göra mig olycklig, eller se detta som läropengar. Det blev det sistnämnda. Men det var den tuffaste tönten eller jag träffat! Inga argument bet.

Jag tror att det ofta är ngt som kommer surt efter. Allt är inte perfekt. Man skall vara kall o läsa signaler när man gör båtaffärer. Skriv in allting tydligt o riktigt i kontrakten.

Ha dè

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanske därför det ofta rekomenderas att man skall ta hjälp av en besiktningsman innan man köper en båtOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...