netsplit 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej! Jag ska byta upp mig vad gäller båt och hitta en framförallt större och snabbare båt men har även en massa andra krav och önskemål som gör att antal båtmodeller som passar mig bara blir färre och färre. Just nu har jag en ockelbo b16 (4.8m styrpulpet med 60hk mercury) som gör ca 35knop när jag är ensam. Det jag nu söker är som jag skrev en större och snabbare båt. Jag vill kunna förflytta mig snabbare samtidigt som jag vill kunna åka längre ut i havsbandet för att bland annat dyka. Visst ockelbo b16 är sjöduglig men man känner sig rätt liten på havet när man är en bit utanför Landsort. Kravlista: 6-8m lång maxfart runt 45knop (eller mer, vill kunna marscha en bit över 30kn i lugn sjö) Bra, stabilt, lättdrivet skrov och höga fribord för att kunna åka i riktigt grov sjö Max 300 000kr (begagnad). Samtidigt som jag vill att dessa krav uppfylls så vill jag fortfarande att båten är lämpad för vanligt sportfiske och därför är det viktigt att båten är öppen eller en WA. Inombordare eller utombordare kvittar. Tar det som blir bäst vad gäller hastighet kontra förbrukning - vill inte bli ruinerad Jag har hittat en båt som kan vara ett bra exempel på ungefär vad jag letar efter. Stort plus är om det finns en liten liten ruff utan att den tar allt för mycket stor plats av däcksytan då jag fiskar och dyker mycket. Finnmaster 6500 Offshore verkar grym, någon som vet något om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Finnmaster_6500_Offshore_22376560.htm?ca=11&w=3 Senast ändrad av netsplit | 08 juli 2009 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2009 Hej, Lyckades hitta annonsen på den Finnmaster 6500 Offshore du nämde. Såg fin ut, visserligen bensinare Volvo Penta med 190 hk men 190 hk lär räcka på den båten. Tror inte du blir ruinerad på bensin notan med den motorn på båten. Fin bad brygga i aktern. Bra med inombordare när du skall ut på havet i lite större vågor då tyngdpunkten blir lägre i en båt med inombordare och den extra tygnden gör båten lite stabilare också. Antar du kollat på Finnmasters hemsida el på internet så du ser hur stor ruffen är och lite bilder i övrigt på båten. Liten nackdel kanske att det är teaklaminat på durken då den lär slitas en del om du skall fiska och dyka mycket från båten, men lite hemtrevligare blir det ju och ganska snyggt. Ser ut som den ej har ordentligt ryggstöd på akterbänken så lite obekvämt att sitta där kanske. Tror inte Finnmaster 6500 tillverkas längre. Om du vill kika på en annan aningens mindre Walkaround med utombordare kanske en sån här kan vara nåt att kolla på, den bör ha minst 150 hk, den heter Yamarin 6230 WA (heter numera 62 WA). Den har för sin storlek en ganska stor ruff och Yamarin är kända för hög kvalitet och ypperliga sjöegenskaper. Den har hängt med några år (sen 2001 tror jag) men har egntligen inte ändrats annat än lite interiört men andra dynor, stolar mm. Går mycket bra i sjön. Rätt säkert köp. Finns med ett mindre kapell över främre sittbrunnen och kom senare med ett kapell som även täckte hela aktre delen av sittbrunnen. Kan även köras med bara frontdelen av kapellet uppe som stänk/vindskydd. Bra om den ej har teak för det blir bara en massa underhåll av det. Här har du en med 150 hk Yamaha V Max HPDI (direktinsprutad 2-takt utan förgasare som är ganska snåla): http://www.blocket.se/skaraborg/Yamarin_62_Walk_Around_21923392.htm?ca=7&w=3 (den båten har även trimplan som är bra när det blåser sidvind så du kan räta upp båten i sidled, även bra vid acceleration). Båtvagn kanske behövs också men då har du lite inom din budgetram så det räcker till det också. Idealet kanske skulle varit en med en Yamaha F150 4-takt men de blir lite dyrare. Video:http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/2008 uudet videot/62wa.wmvhttp://www2.yamarin.com/static/img/62wa.wmv Mer info:http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1740http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/62WA.jsp Har lite test på Yamarin båten om du vill läsa, hojta till i så fall. Sen har du den eviga frågan om utom- eller inombordare är mest optimalt i ditt fall. Det finns hur mycket skrivet som helst om detta så använd sökfunktionen här på forumet så har du mycket att läsa. Lycka till med ev båtköp! /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej, Tack för ett väldigt utförligt svar Den båten verkar trevlig! Kanske inte världens snyggaste båt men verkar duga för mina ändamål, vad gör den för hastigheter med 150hk? För mig är det bara ett plus om ruffen är liten. Kanske händer att jag sover över en eller två gånger per år och då är det skönt att slippa ta med tältet. I övrigt kommer förmodligen ruffen att användas som stuvutrymme för fiske och dykprylar under gång. Att det är Teak på Finnmaster gör inte så mycket, visst det slits rätt kraftigt vid fiske och dykning men kan bytas ut.. det gör båten sååå mycket snyggare tycker jag Eventuellt kan man använda någon gummimatta vid dykning för att minska slitage kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2009 Hej, Yamarin 6230/62WA med Yamaha 150 hk HPDI, 42 knop:http://www.algonet.se/~boem/Yamaha_Korfakta/Yamaha_Korfakta_2002_Yamarin6230WA.pdf Observera att den båten i annonsen har Yamaha 150 hk V Max HPDI som är ännu lite vassare än en standard 150 HPDI så med en optimal stålpropeller gör den nog ytterliggare nån knop. Yamarin 6230/62WA med Yamaha F150 hk 4-takt (EFI), 40 knop:http://www.algonet.se/~boem/Yamaha_Korfakta/Yamaha_Korfakta_2008_Yamarin62WA.pdf Sen kollade jag i en Yamarinbroshyr jag har och med en Yamaha 200 hk HPDI gör båten 45 knop och med en Yamaha F200 4-takt likaså 45 knop (i bägge fallen med 113 3/4 x 21 M SS Yamaha stålpropeller). Besinförbrukningen på marshvarv är inget att orda om med nån av motorerna, det är så snålt det går att få i den storleksklassen och Yamarins skrov är mycket lättdrivna dessutom. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juli 2009 | 15:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 8 Juli , 2009 Ser bra ut. Det enda jag kan anmärka på är att ruffen tar upp ganska mycket av platsen på fördäck jämfört med Finnmaster 6500 offshore. Vilket är synd när man fiskar. Tror du man kan åka till Gotland i en sån här båt, alltså finnmastern eller yamarinen - utan att vara dumdristig? En annan detalj som jag kom att tänka på. Jag hade tänkt ägna mig lite åt trollingfiske i framtiden, vet du hur det funkar med en inombordare? Senast ändrad av netsplit | 08 juli 2009 | 12:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 8 Juli , 2009 Både Finnmaster och Yanmarin är fina båtar. Är du nöjd med Ockelbon annars, jag kan vara intresserad av att köpa den. Maila mig om du vill sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 8 Juli , 2009 Jag är supernöjd med Ockelbon, det enda jag saknar är övernattningsmöjlighet och lite mer utrymme när jag håller på med dykning. 2-3personer med dykprylar funkar men det är fan knappt. Säljer nog inte förens nästa vår alternativt i höst - men ska ha dig i åtanke då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 8 Juli , 2009 Klart man kan åka till Gotland men man bör väl ha en reservsnurra så man kan klara sig vid eventuellt haveri. Men det är ju oavsett båt. Sen kan det ju vara så att hastigheten blir för hög vid trollingfiske men det kan man ju lösa med drivankare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2009 Tror du man kan åka till Gotland i en sån här båt, alltså finnmastern eller yamarinen - utan att vara dumdristig?Om du anpassar dig efter vädret och har med extra bensin i dunkar så ser jag ingen dumdristighet i det, men du bör ha en VHF med dig, mobiltelefontäckningen kan man ej lita på ute på sjön såpass långt ut. Och övrig utrustning för säkerhetens skull, lämnar färdplan till anhörig osv. Lätt vind, sol och väl förberedd samt medlemskap i Sjöassistans eller Sjöräddningssälskapet så har du lite backup ifall det händer nåt. En annan detalj som jag kom att tänka på. Jag hade tänkt ägna mig lite åt trollingfiske i framtiden, vet du hur det funkar med en inombordare?Det kan du nog antingen lösa med bromsskärm (i lagom storlek) som du slänger i vattnet så det går sakta och bra eller så köper du en liten 4-taktare låt säga 6-8 hk som du har i ett (nedfällbart) ställ i aktern (el på badbryggen ang Finnmastern) och drar igång när det är dags för trolling. Tror inte det finns trollingläge på en Volvo Penta 190 hk bensinare (på vissa nyare utombordare finns det sådant läge med extra låg tomgång). /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juli 2009 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser