Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Matte09

OMC reglage och Evinrude 70HK

Rekommendera Poster

Hej

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite input från andra om mitt problem. Har en Evinrude 70HK från ca -90 med OMC-reglage. Allt har fungerat klockrent hittills, men i början av denna säsong så hände det att motorn hostade till under körning. Till en början trodde jag det var soppatillförseln, men när den senare började med att även helt dö under körning så började jag misstänka tändning/elfel.

När motorn har dött på detta sätt (kan hända oavsett fart, vid gaspådrag, vid jämn fart dvs närsomhelst) har den omedelbart efteråt gått att starta igen.

Nyligen hände det igen, men med den skillnaden att jag inte fick igång den. Helt stendöd när jag vrider på tändningen, men jag har full batteristyrka fram till pluspol på motorn, lanternor, instrument fungerar.

Att notera också, tilten, som sitter på OMC-reglaget och ska fungera utan nyckel i, den fungerar ej heller. Min teori är att tändningslås eller liknande slagits ut. Någon som kan bekräfta detta eller kasta nytt ljus på problemet. Törs man ta isär grejerna själv?

mvh

Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär mitt mercury reglage här om dagen... nu får jag inte ihop det igen haha men jag är också kass på att meka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...