Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lundblom

HR 480 sc

Rekommendera Poster

Hej, jag tänkte höra om det är någon som har några synpunkter på HR 480 sc. Jag är ute efter en båt till fiske och familjeutflykter främst i Mälaren men även i mindre sjöar och skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, båten går nog bra i sjön men kom ihåg att HR är långt ifrån några kvalitétsbyggen, tunn plast, dåliga infästningar, mm. Titta istället på båtar som är byggda i vårt grannland Finland så får du kvalité och båtar som står sig bra i andrahandsvärde samt är bra byggda. Vi har en stor tillverkare till här i vårt land som även dom har satt namn på fuskbyggen. Obs  nämner inga märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att HR inte är ett dugg intresserade av reklamationer heller. Dom gör inte fel, det är kunden som gör. Har egna erfarenheter av detta när det gäller HR. Ett uppenbart fabrikationsfel var kundens fel och dom vägrade ta ansvar för detta, så en liten varning även där. Och bor du dessutom i näheten av Eskilstuna och tänker köpa av Skoter Anders så tycker jag du ska läsa på eniros kommentar sida om detta företag. Stark Varning, oseriöst. Åk då heller till Oxelösund som är seriösa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att HR gjorte bra båtar. Har aldrig tidigare hört något om att de hade dålig kvalitet, däremåt har jag hört att Ryds har haft kvatitetsproblem tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte en sådan och den var en stor besvikelse. Den är trög i styrningen och låter en del men främst så blir man dyngsur i den då vattnet skvätter in i båten vid lite sjö (krävs inte mycket) och är det lite större vågor så är du garanterat dyblöt och det är inte så man vill ha det. Grannen var ute samtidigt i en Yamarine och kom hem helt torr. Nästan så att man tror att det är något produktionsfel på HR...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en HR 480 sedan ett år tillbaka. När jag skulle köpa ny båt var jag och kollade på många modeller, både nya och gamla. Och det var just kvaliteten och de genomtänkta detaljerna som jag fastnade vid. frpp: det låter som att din bekant måste fått en felmonterad båt. Min är inte på något sätt trög i styrningen. Garanterat dyblöt, he he. Det beror ju kanske mer på vem som kör än på vad man har för båt. Hur tyngdpunkten i båten ligger, hur motorn är tiltad, hur mycket vikt man har i båten, hur man tar vågorna osv.

Om jag kör med 6> m/s rakt  från sidan så kommer jag nog få en del skvätt som letar sig över. Men om jag tar vågorna rakt framifrån kan jag köra i betydligt kraftigare vind utan att vatten skvätter in.

Jag har inte kört alla styrpulpeter i motsvarande klass så det är möjligt att det finns de som är bättre. Men i jämförelse med de båtar jag ägt, och de jag kört, så är jag mycket nöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt dåliga sjöegenskaper så fort jag åker med någon passagerare där fram. Båten lägger sig på sidan och är otäck att vistas i. Opåligtliga och oförklarliga sjöegenskaper. Citatet är taget från båtsidan där de diskuterar en HR 465, och jag känner igen mig i uppförandet på HR 480.

Apropå det jag skrev om att bli dyblöt så var det precis lika många i båtarna och de åkte bredvid varann men med helt olika upplevelse. Om det sedan beror på felmontering kan jag inte uttala mig om, men när det finns snarlika erfarenheter från andra HR-båtar så blir man lite frågande. Om det nu skulle vara någon typ av fel vid leverans, vad skulle det i så fall kunna vara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört HR 465 så jag kan inte uttala mig om den. Förutom att det är en äldre modell, som är ganska mycket smalare, såklart kortare, lägre och lättare.

Det enda felet som jag skulle kunna tänka mig är om motorn skulle vara felmonterad. Skrovet lär ju vara detsamma om inte fabriken gjort en stor tabbe. Jag kan dock inte säga att jag känner igen mig i det du skriver. Om jag har motorn helt nedtiltad när jag kör i planing kommer fören att gräva ned sig och båten blir rätt ostabil. Men jag antar att din bekant kan köra båt och vet hur man bör tilta motorn i olika lägen. Sen får man, som jag var inne på, tänka på tyngdpunkt av last och passagerare. Men det är ju inte direkt något nytt med båtar i den här storleken. I övrigt vet jag inte vad som skulle kunna skilja er upplevelse ifrån min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en hr 480 sc och är mycket nöjd både med båtens sjöegenskaper och kvaliten på bygget är mycket bra fullt i klass med ex yamarin ,Att skrovet skulle vara tunt är helt fel jag har stor erfarenhet av båt byggen i plast så jag kan bedömma plastjobben,har tagit hål för ekolodsgivare och fann att plasten är mycket kraftig jämför man med yamarin så är det nästa identiska vikter på skroven.även räcken och ram till vindrutan är väldigt stabila.Men mest inponerar sjöegenskaperna har kört i relativt grov sjö och den tar vågorna på ett fördömligt sätt men som på alla v bottnade båtar så har den en tendens att skära i medsjö men inte mer än andra båtar.Har en suzuki df80 och farten räcker runt 40 knop ensammen i båten ångrar att jag inte tog 90 hästar det är ju samma vikt på den



Senast ändrad av Norrb | 26 december 2009 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte en HR 480 med en Yamaha F60 förra våren. Har någon av er en aning om hur många knop jag borde komma upp i? Ensammen. totalvikt 100kg med mig och packning. Jag maxar den på 28 knop när det är vindstilla men känner inte att jag får ur de sista varven ur motorn. Motorn varvar inte mer än 5400 med bra balanserad båt och tilt. Känns lite lite...

 

Vad gäller HR 480SC är jag supernöjd med den. Höga fribord och perfekt för såväl transport, cruising eller fiske. köpte till Kapell så sover bak i båten där jag precis kan ligga raklång (177cm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...