Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
Gäst urban-medin

Ursäkta en novis. Ona El-fråga.

Rekommendera Poster

Gäst urban-medin

Inte för att jag har eller behöver det, men det fångade mitt intresse!
Tänk er nu.
Systemet i båten är på 24 volt, likaså förbrukarbatterierna är kopplade så. Det finns 2 batterier på vardera 12 volt á 100 ampere, (förbrukare och start) vilket normalt på ett 12 voltsystem ger 200 ampere på förbrukare, likaså på start. Men är batterierna kopplade till 24 volt så har man bara 100 ampere på förbrukare?

Skaffar du en solcell till detta system så ger solcellen bara drygt hälften till batterierna!

Samtidigt tycker en känd elektrisk firma att alla båtar borde ha 24 volts system istället för det uråldrade 12 volts systemet. Hur går det ihop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12V kom till för att det var en lagom kompromiss för att inte få ett för dyrt batteri med för många celler och det gick att bygga elstartmotorer som fungerade bra på 12V. På den tiden elsystemet i bilar och båtar bestod av 1 batteri, 1 elstartmotor och 1 startknapp.

Numera är båtar utrustade som små villor. med massvis med kablar och utrustning.

Då visar sig nackdelen med 12V, det blir väldigt lätt spänningsfall i kablar, man måste ha grova kablar eftersom låg spänning kräver hög ström för samma effekt.

Jämför en 60 W lampa;
60 W i ett 220 V system ger 60/220=0,27 A ström i kabeln
60 W i ett 12 V system ger 60/12 = 5 A ström i kabeln!

Ju högre spänning desto tunnare kablar och mindre kabelförluster får man. (Det är därför man är uppe i 800 000 V i transportledningarna från Norrland. då kräver 60 W bara 60/800000 = 0,000075A )

Så 24 V eller 48 V vore bättre att bygga elsystem med i båt. Tyvärr är all utrustning i båtar, GPS, Ekolod, startmotorer, generatorer etc avpassade för 12V. Så vi lär få dras med den spänningen länge än. Som en hyfsad kompromiss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffar du en solcell till detta system så ger solcellen bara drygt hälften till batterierna!

Mja tänke efter lite nu.
Först måste solcellen vara avpassad till 24V, dvs den ska upp i spänning långt över 29 V innan det laddas något. Så en vanlig solcell avsedd för 12V funkar inte.

Och sedan det är samma sak om du laddar med en 24 V laddare 1 A genom två st 12V batterier i serie, eller laddar med 12V laddare 2A som delar upp sig med 1 A per batteri parallellkopplade.
Om man ser det ur varje batteris synvinkel får varje 12V batteri fortfarande 1 A laddström.

Senast ändrad av Anders_St | 03 juni 2009 | 12:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ok, tackar Glad
Så jag måste ha 2 solceller kopplade för 24, det borde gå men ger ändå bara drygt hälften av vad det givit till ett 12 voltsbatteri. Att det är viktigt med mantling/kablar osv vet ju varenda människa Skrattande Men att ha en strömbrytare i båten är tydligen heller inte bra! De ska visst vara tjuven i dramat, eltjuven då. Istället ska man ha säkrat ordentligt så att den går ifall det blir fel.
Här har jag ett kanske kommande problem, har en strömbrytare som naturligtvis slår av strömmen. Men har läst om folk som brännt sig ordentligt sedan plaster smällt efter ett elfel. Här skulle man kanske säkra upp på något sätt.
Tackar för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att koppla in solpanel till 24v system är det nog bara att ta fram rätt regulator. Panelerna brukar väl ge runt 19 volt om jag inte missminner mig.

Vad det gäller strömbrytare och annat är du säkrare med 24 volt då det går åt halva amperestyrkan för samma effekt. Altså mindre värme i sladden och således också mindre förluster.

Den enda nackdelen med 24v i stället för 12 är enligt min mening attt det är svårare att få tag i grejor som är anpassade. Man får väl vända sig till lastbilsbranchen för att hitta rätt prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på forumet för att parallellkoppla solceller, finns massor av bra trådar. Så skulle jag gjort iaf, plus kopplat in en MaxPower-regulator.

Är det inte så att lägre spänning är bättre i korrision- och rostsynpunkt också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

(Är det inte så att lägre spänning är bättre i korrision- och rostsynpunkt också?)

Ja det är en ganska bra fråga.
Nej jag har inget 24 viotsystem i min vega  Glad
Men är intresserad av frågan för att en brygg-granne till mig har det i sin Albin 30.
Samtidigt så kanske det blir en förändring i framtiden angående  forskningen inom området, det kommer ju fram nyheter nästan dagligen med tanke på elbilsutvecklingen.

För att få fram ordentligt med laddning kanske man bör titta på vad generatorn ger också. Hur stor generator kan man ha på en ordentligt stor volvo penta diesel, tror den är på runt 175 hästar. Det finns väl en gräns där med?
Sedan var det det här med att ligga still några dagar.
Har man bara hälften av amperen tack vare 24 volt systemet. Så får man ju klart tänka efter. Ett kraftverk, bensindrivet  kan ju vara ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta förklarades högre upp i tråden men om du har dubbelt så hög spänning så får du halverad strömåtgång. Eftersom du får mindre förluster så räcker dina batterier längre med 24V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få fram ordentligt med laddning kanske man bör titta på vad generatorn ger också. Hur stor generator kan man ha på en ordentligt stor volvo penta diesel, tror den är på runt 175 hästar. Det finns väl en gräns där med?

Har du så mycket hästar så finns det tillräckligt. En laddning av ett par 12V 100Ah batterier tar inte en hästkraft ens.

En hk är 736W. Det ger 736/12=c:a 60A vid 12V eller 736/24=c:a 30 A vid 24V. Så mycket ström får man in i batterierna bara en mycket kort stund när de är urladdade. Sen sjunker strömmen snabbt och det räcker med mindre än en hk.

Sedan var det det här med att ligga still några dagar.
Har man bara hälften av amperen tack vare 24 volt systemet. Så får man ju klart tänka efter. Ett kraftverk, bensindrivet  kan ju vara ett alternativ.

Du har inte mindre kvar i ett 24V batteri än ett 12V. Snarare är det lite mer kvar i ett 24V. Allt drar ju hälften så mycket ström (Ampere) för samma effekt (Watt). Förlusterna som blir värme i klena kablar blir lite lite mindre vid 24V.

Det är alltså inte bara Amperen som ger effekten. Effekten blir den dubbla när spänningen dubblas.

Formeln är P=U*I (effekt=spänning*ström)

eller

W=V*A

Ex: 12V*1A blir 12W

24V*0,5 A blir också 12W

Beträffande att bli utan ström. Solceller passar bra med blybatterier. De kan ändå inte ta laddning på kort tid så ett elverk måste gneta på under lång tid och ger liten energi till batterierna. Typisk laddningstid för ett blybatteri är 5-10 timmar. Ett elverk på 1000W ger då bara en liten del till batterierna och går mer i tomgång. Har man en solcell på 100W får man en solig dag fulladdat batteri  utan att störa omgivningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åsså finns det lastbilsbatterier (12 v X 2) med en sjuhelvetes massa ampere. (typ 1200A kallstartström) typ, kan veva startmotorn tills hela hamnen börjar brinna.

visst, tar längre tid att ladda, men då behöver du inte oroa dig för att batterierna tar slut fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Tackar allihopa, jag förstår väl hälften iaf Skrattande

Men det räcker kanske? Vi får se, när jag själv införskaffar 24 v så engagerar jag väl mig mer.

Det har pratats om att skaffa 6 v batterier för att slippa bära så tungt! Ja men dubbelt så mycket tänker jag då, som novis Glad

Man kan ju koppla dom seriellt, eller para. Det här begriper ja mig aldrig på, blandar ihop brgreppen. En st 6 v har 75 ah x 4. Likförb så har jag bara 150 Ah. Är det så på 12 volts systemet? 75 på 24 v systemet? Är det så illa och varför önskar man då att alla system/båtar är byggda för 24 volt. Får inte ihop det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Vänta, börjar klyka nu Glad Trota lördag och ALLT.
Strömmen tas från alla batterier och då jämt fördelat från alla, det drar mindre ström tack vare bättre kablar och då mindre förlust. Ja ni börjar jag förstå. Självklart ska man ha rätt kablar oavsett, men det behövs mindre kvadrat öm man har det bättre fördelat!
Har jag rätt eller fel. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

detta med ampere, förbrukning, mm...

två 12 volts batterier med 75 amp var har 150 ampere sammanlagt om de kopplas parallellt (eller hur fan det nu stavas), alltså 12 volt 150 ampere.

samma batterier, men nu kopplade i serie (12 12=24) levererar 24 volt 75 ampere.

MEN!

en förbrukare, t.ex en lampa ger dubbelt så mycket ljus (effekt) om man dubblar volt-talet.

och om man då vill sänka ner effekten till samma nivå som med 12 volt, så kommer lampan att dra hälften så mycket ström.

detta gör att om du höjer volten på batterierna från 12 till 24, så kommer allt på båten som är avsett för 12 volt att fungera med dubbel effekt (en stund, tills hela skiten brinner upp).

om du då köper nya förbrukare avsedda för 24 volt, så kommer de att dra hälften så mycket ström (ampere), vilket då gör att dina batterier kommer att leverera kräm lika lång tid som de gjorde i 12 volts koppling. eller något längre.

det fina i kråksången är att en kabel (gäller alla kablar, mer eller mindre. så kallade supra-ledare har otroligt lågt motstånd) har ett inre motstånd som strömmen måste kämpa emot. hög spänning (volt) klarar detta bättre än låg spänning.

när lågspänning kämpar sig igenom en kabel blir kabeln något varm. ju varmare kabel, desto mer får strömmen kämpa för att ta sig igenom...

detta fenomen ser vi överallt i vår vardag: glödlampor, el-element, el-grill, osv..

men där det utvecklas värme, där drar det ström

följden blir att större delen av den energi som går in i kabeln i ena änden kommer ut i andra, men en viss procent omvandlas till värme.

receptet för att få ett elsystem att brinna upp: klena kablar, dålig kontakt i strömbrytare och anslutningar, låg volt, stora, effekt-törstiga förbrukare, inga säkringar...

detta med kablar och ström skulle kanske kunna tänkas som bilar och vägar...:

vägens bredd=kabelarea (kabelns grovlek), mäts i mm3 (kvadratmillimeter)

vägens längd=kabellängd

antal bilar=ström(ampere)

bilarnas hastighet=spänning(volt)

om man tänker att det blir trångt på vägen och bilarna packas som sillar, då finns risk för kollision och avåkningar (kabel brinner av). om bilarna höjer hastigheten, så kan fler bilar passera på samma tid...  är ni med hur jag tänker?

hoppas att jag rätade ut fler frågetecken än jag skapade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några frågetecken blev det!

Ett 75A batteri ska vara 75Ah batteri. Det är lätt att tro att ett 75A batteri inte kan ge mer än 75A. Vid start kan det bli flera hundra A.

Att man sätter ett h efter A:et är att batteriet kan lämna en vis ström ett antal timmar (h) och det är då batteriets kapacitet. Ex.vis 10A i 7,5h.

Ett annat är att om du dubblar spänningen från 12V till 24V får man fyrdubbla effekten. Både strömmen och spänningen dubblas som regel i t.ex en motor. En glödlampa brinner av så där blir effekten ingen alls. Men om den skulle lysa en stund blir det mindre än fyra gånger då glödtråden får högre motstånd då den blir ännu varmare.

P=U*I

Effekten (P) är alltså produkten av spänningen (U) och strömmen (I)

Ex: en motor har spänningen 12V och är på 100W.

Ansluter man den istället till 24V så  ökas strömmen till det dubbla. Då även spänningen ju ökat till det dubbla blir det fyra gånger så stor effekt som utvecklas=400W.

Här är en anledning att öka kabelarea till ex.vis en bogpropeller. Om spänningen minskar till hälften blir effekten bara en fjärdedel.

Det är inte ovanligt att en startmotor bara får 10V vid start. Men oftast är det redan känt av konstruktören som har gjort motorn därefter. Men får den 12V så blir den 1,44 ggr starkare än vid 10V. Alltså 44% av en 20%-ig ökning.

Senast ändrad av forgus31 | 07 juni 2009 | 09:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åh, fasen! det kan jag ärligt säga att det hade jag inte en aning om!

det är detta som är så häftigt med forum... det finns alltid chans att man lär sig nåt helt nytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Så åter, tackar så mycket. Detta blev en riktigt bra och lärorik tråd. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...