Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nickodemus

Koppla in äldre varvräknare

Rekommendera Poster

Hej!

Det sitter en äldre varvräknare i min båt och skall nu kopplas ihop med en 2-takt Mariner 90 från mitten av 90-talet. Sist varvräknaren var inkopplad var när det satt en Penta 600 på akterspegeln.

Om jag kopplar plus o minus enligt bif bild o grå till centrum på varvräknaren har jag gjort så rätt jag kan då? Finns som synes inga möjligheter till ställa in antal poler o dyl.

Varvräknaren kan ju inte mer än gå åt pipsvängen o då får jag ändå skaffa en ny? Väl.....?

//Nickodemus

post-23223-1394235944,1163_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Här har du fakta om Volvo Penta 600:

Volvo Penta 600 / Archimedes 60
Tillverkningsår: 1975 – 1976               
Effektklass: 50 -60 hk 5000/5800 rpm.                       
Motor: 3 cyl. 2-takt  
Cylindervolym: 600 cc
Tändsystem: Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp. Generator 12V 60W,
Kylsystem: Vattenkylning med rotorpump
Propeller diam./stigning: 3 blad, 13 ¾” x 15”            
Vikt: 69 kg, 60 E 75,5 kg
Tankvolym: Separat tank 23 liter med mätare,                                    
Övrigt: Inbyggd startapparat eller elstart. Frigång. Fram. Back. Extra: fjärreglage för växel och gas, eller elektrisk fjärrmanöverering av start, choke och stopp. Akterspegelhöjd standard 380, 510 mm.


Din Mariner 90 hk 2-takt från ca 1995 har 3 cyl och kräver troligen en varvräknare med 12 Poles/6 Pulses. Kanske varvräknaren från Volo Penta 600 som också har 3 cyl kan passa, om den har 12 Poles/ 6 Pulses.
http://www.mercurymarine.com/serviceandwarranty/outboardfaqs/electrical.php#8

Se kopplingsschema från Merc 90 2-takt 1995 verkstadshanbok:
http://www.algonet.se/~boem/Merc90/Merc90_1995_varvraknare.pdf

Från fjärreglaget: Purpule ->plus på varvräknaren, Svart ->minus på varvräknaren, Grå -> signal (grå sladd) på vavräknaren.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 31 maj 2009 | 15:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tackar för ödmjukast för tipsen Bo!

Kopplade in Lila till plus o Svart till minus och Grå till vad jag kan utläsa(gissningsvis) som TBolt baktill på varvräknaren (se bif bild). Men resultatet av en glatt viftande varvräknarenål i takt med varvningar av motorn uteblev. Finns tyvärr ingen märkning av fabrikatet på mätartavlan.

Så nu står jag inför följande att varvräknaren e kass eller så kanske den ska kopplas in på nåt annat sätt. Tips någon?

//Nickodemus



Senast ändrad av Nickodemus | 02 juni 2009 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grå kabel för signalkabeln till varvräknare är mer el mindre standard på utombordare men några fabrikat har andra färger.
Röd och svart är ju plus och minus. Så du har nog kopplat rätt. Då återstår om Volvo Penta varvräknaren har 12 Poles/6 Pulses för det måste den ha för att den skall passa med din Mercury/Mariner 90 hk ca 1995. Mariner/Mercury orginalvarvräknare lär väl inte kosta så jättemycket, annars funkar en universal Teleflex el Faria varvräknare också som du då ställer in på 12 Poles (6 Pulses).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 juni 2009 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden litegrann, om man vill ha en varvräknare till en Yamaha 85 -85 tre-cyl, vad använder man då?

Jag behöver ingen permanent, så billigt är ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...