Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
gonil

Luftfilter - VP orginal eller pirat?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har en VP41 med ett luftfilter som kostar 525:-. Det är väl en bråkdel av servicekostnaden per år men spontant tycker jag det är mycket när filtret till min gamla VP40 kostade drygt 200:-

Sett att flera använder Biltemas http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1669&iItemId=130911 som kostar 159:- och då går den att rengöras.

Kom med synpunkter. Varför ska man betala 525:- för ett pappersfilter?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju sportfilter från de seriösare filtertillverkarna som t.ex K&N och Pipercross annars. Kostar nog som ditt original ungefär. De tvättas och oljas in lite då o då och lär hålla länge och väl. Jämför man båt mot bil så finns det ju inte så mycket skit som fastnar i ett luftfilter på sjön mot i en bil så antar bytesintervallen inte kan vara speciellt täta heller för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är en TAMD 41 eller AQAD41 du har. Enligt bilden i länken ser det inte ut som man kan använda Biltemas filter, åtminstone inte i befintlig filterburk. Vet du om någon har testat just på 41-an? Om de passar kommer jag definitivt att gå över till Biltemafiltren. Finns ingen anledning att göda VP om man inte måste.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var en 41a på blocket som hade ett sånt filter enligt säljaren.

När man tittar så ser det trångt ut vid sidan om vevhusventilationsfiltret men det kan gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det inte finns något vägdamm eller liknande motorn kan suga i sig ute på sjön är nog behovet av filter egentligen ganska begränsat, jämfört med exempelvis en bil som körs på grusväg. Om det inte finns tecken på att filtret verkligen stoppar mycket damm (alltså mycket skit i det när det är bytesdags) så skulle jag inte vara rädd för att sätta dit något billigare med sämre filtreringsförmåga, som Biltemas konfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...