Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
politby

Vem har tillverkat denna smarta landstigningslösning?

Rekommendera Poster

Jag försöker lösa problemet med landstigning från fören från min Monterey 262 Cruiser '00 - båten har en ankarrulle i fören som inte går att ta bort eller byta ut utan mycket stora ingrepp (beroende på att bultarna den sitter fast med är oåtkomliga). Jag har dessutom en väl fungerande ankarspelsinstallation.

I går gick jag förbi en båt med en nästan exakt likadant utformad för som på min båt. Den hade en genialisk lösning på det problemet, se bifogade bild - en stege/landstigningsplattform som sitter fast dels i däcket och dels med två stag på vardera sidan om ankarrullen, där de hålls fast av samma genomgående bult som utgör axel för hjulet som ankarlinan löper över.

Designmässigt ser det ut som en av Båtsystems produkter men den finns inte i deras katalog så jag är rätt säker på att det måste vara ett specialbygge. 

Vem tillverkar den här typen av specialare? Någon som vet? Du som äger båten på bilden kanske till och med läser detta...  

post-10005144-1394235936,4001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv en Monterey 275CR som jag precis öppnat i fören. Den har en ankarrulle i fören, över den har jag monterat en peke från båtsystem (MP75) som jag kapat de medföljande stagen och fäst dem längst fram i skenan för ankaret. På så vis får jag en snygg installation samtidigt som jag kan använda mitt ankare i fören.

Prata med Monterey Sweden, de erbjuder liknande lösningar via en kontakt i S-holm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Jag vet inte hur 275:an ser ut, men hur löste du infästningen av peket där det sitter fast i skrovet? På min båt är det omöjligt att komma åt skrovet eller fördäcket från insidan på grund av ankarboxens design.

Det gör att genomgående skruvar med muttrar på insidan är uteslutet. Rynkar I alla fall inte utan att såga sig in i ankarboxen inifrån förpiken men det känns väl komplicerat.

PM-a mig om du vill diskutera detta offline.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...