Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
j29tunnan

Luftning VP-diesel

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta D3-160 och en trasig tankmätare. Följden blev att jag körde slut på diesel i helgen. Efter påfyllning och luftning så startade den igen men jag fick nya problem när jag drog på över 2000 varv. Då stannade motorn. Min misstanke är att luftningen inte var tillräcklig och jag skall göra om den. Men nu till frågan: Kan man lufta med motorn igång? Dvs. låta pumpen gå och försiktigt öppna luftningsskruven.

 



Senast ändrad av j29tunnan | 28 april 2009 | 11:38



Senast ändrad av j29tunnan | 28 april 2009 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn startar och går på tomgång så borde det väl fungera. Passa bara kläderna när du klänger runt motorn så de inte fastnar i alla remmar som går runt. Det kan gå illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorn mitt i båten och kan attackera den bakifrån så jag kommer inte nära några rörliga delar alls. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kört tomt finns alltid en risk att du dragit upp ev vatten och skit från botten av tanken. Jag kan inte luftningsproceduren på D3 (luftar förresten inte så pass nya maskiner automatiskt?) men fortsätter problemen är det alltså läge att kolla vattenavskiljare/filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det finns luftskruv och handpump. Noga beskrivet i instruktionsboken. Tack för tipset om vatten jag skall kolla det först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att lossa luftfitret på turbon. Detta är alldeles för liten yta på och så fort det blir lite smutsigt eller fuktigt så stannar motorn. Felkod electic system fault service soon ! syns i displayen till EVC´ n Byt till ett öppet filter genom att ta bort hela den svarta burken. Biltema har ett filter som passar perfekt som funkar kanon med en yta som är mångdubbelt större.

PS ! Detta filter bygger ca:12-15 akter ut.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket Biltema filter är det du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bland stylingdelar i tre olika kulörer gul,blå och röd.

 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zinderella, det låter mycket intressant! Ska absolut kolla till helgen. Jag fick den att fungera bra i en timme förra lördagen. När jag sedan testade med full gas så gick den ner igen och 2000 varv var max. Jag återkommer med resultatet. Jag kan tillägga att det går inte att lufta med motorn igång, den drog givetvis in luft och dog direkt Skäms



Senast ändrad av j29tunnan | 05 maj 2009 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På äldre dieselmotorer finns det felaktigheter som tillsammans kan medverka till att det blir lättare att få igång motorn efter ett bränslestopp.

Det är under förutsättning att man fixar lite, lite övertryck i tanken.

Då kan man vid ett stopp enkelt och utan att krypa ner i motorrummet få bort luftblåsorna efter att tankning skett.

Sättet kan variera. Ett är att en person hänger utanför relingen och blåser direkt i tankhålet efter att luftslangen klämts ihop med t.ex skruvtving eller svetstång.

Det mer sofistikerade är en redan förberedd fix med kranar och extra slang på nämnda avluftningsslang.

Vid stopp, stäng kranen på luftslangen. Öppna kranen på extraslangen och blås in tryck med lungornas kraft. Starta motorn som vanligt.

Jag kör denna metod numera på vår MD11C och på den funkar det bra.

Har man däremot helt fräscha spridare kan man behöva öppna vid spridarna för att få ut luften där. Helt täta ventiler i spridarna får inte öppningstryck och inget händer. Men man slipper iallafall öppna på mer än detta ställe och allt går på några minuter.

I en gammal motor kan det med t.ex en sliten matarpump vara tji att handpumpa fram diesel. Efter 20 minuter vill man ha nya händer att pumpa med på den fåniga plåt-vingen. Kassa backventiler som med diesel funkar helt ok funkar inte med det mycket tunnar mediumet luft.

Övertryck i tanken är kanon vid torrkörning eller filterbyte.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det fixat! Tack för tipsen. Jag bytte till ett nytt orginalfilter och då gick den fint igen. Nästa gång, när garantin har gått ut, kommer jag att testa Biltemas filter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...