Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
oktest

Lod givare

Rekommendera Poster

Ohoj!

Jag har har köpt ett nytt ekolod Garmin Fishfinder 140, och har lite funderingar om var jag bäst monterar givaren. På min båt så sitter det sen jag köpte båten en gammal sumlogg givare monterad, som är trasig. Är det en bra idè att montera lod givaren i den befintliga skrovgenomförningen.

Jag bifogar en bild på båten, kanske syns det lite dåligt. Men den gamla sumgivaren sitter något akter om kölen. Tacksam för tips och råd för montering av den nya Lod givaren....

Ha en skön segelsommar, för nu börjar detCool

Mvh Mats

 

post-10000710-1394235882,2272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju iofs vara bra att slippa borra nya hål, men jag hade inte gjort så. Det är bra att få tidigast möjliga varning då det grundar upp, så förligare montage är bättre.

Lodgivaren kan även monteras inuti skrovet, då med nåt luftbubble-fritt material emellan. Det blir en viss känslighets-förlust, men så hade jag nog gjort ändå. Finns flera trådar om detta, så använd gärna sökrutan. 

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 april 2009 | 16:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Har läst i arkivet, men funkar det här? och hur har ni andra gjort?

Klippt in ett gammalt inlägg...

Efter tips har jag satt lodgivare direkt i plasten (framför kölen på lämpligt avstånd, man måste undvika virvlar) inuti båten medelst silikon. Du trycker helt enkelt ut silikon på hela givarens undersida och trycker fast den mot båtens botten! Bra kan vara att putsa litet lätt med sandpapper så att ev knutor försvinner. Det får inte komma luft i ngn blåsa så rikligt och jämt med silikonet och tryck sen till som sagt. Fungerade perfekt i min g:a båt (C32, lodgivaren Simrads! Givaren var sen lätt att lossa och ta med tiill nya båten där s:a operation nu är gjord till belåtenhet. Enkelt och smärtfritt. Givare till ett tidigare lod (Seafarer 700) hade jag i fastplastat plaströr (modell avloppsrör som omslöts av gummikork använt till hembryggande av vin (till jäsröret) varur sladden gick. Ricinolja i; men slabbigt och besvärligt!! Silikon att rekommendera!

Skulle va jättetacksam för en bild på en dylik installering på en Garming 140 givare. Det låter juh kanonsmidigt utan ny håltagning. Men funkar det på ett snik lod som garmin 140. Jag bor på Ostkusten så några större djup är juh inte aktuella ;-)

Mest dyigt/steniga natthamnar

Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...