Andyh 0 Postad 22 April , 2009 Hej Har batterier/laddare som har uppfört sig lite konstigt. Fick varning om överladdning för en tid sedan, på laddningsfördelaren, då jag låg på landström. Fick in 15 volt på bägge batteribankarna. Fick då tipset att ett batteri kanske hade kortslutit en cell. Nu har det gått någon månad och jag lade på landströmmen igen utan att ha bytt något. Nu få jag max in 14,5 volt och ingen varning om överladdning, utan laddaren går in i pulsläge efter ngr timmar. Laddaren är en Ladac, mindre än 10 år, batterierna är 3 år gammla tror jag. Är det ngn som har ett tips på vad som var/är fel?? MVH//Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 April , 2009 Har laddaren kanske temperaturavkännare ? Vid låga temperaturer ökar man laddspänningen, och vid höga temperaturer minskar man laddspänningen. Om jag kommer ihåg rätt är *normen* 24 mV/grad C från referenstemperaturen 25 grader C. I stort sett hela vintern varnade min batteriövervakningsdator för -överspänning- från solpaneler och generator (båda har laddelektronik som mäter temperaturen antingen på eller omkring batterierna) men det var helt ok eftersom batterierna var rejält kalla (0 grader eller lägre) och larmnivån var satt till 15V. Senast ändrad av Gunnar_ | 22 april 2009 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser