Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
frenka

Mercury Optimax 75 hk (årsmodell 2007). Reglage piper 4ggr, 1 gång/minut

Rekommendera Poster

Har fått problem med bränslet, tror jag måste tömma spareraren från fukt/kondens men hittar ingen diekt anvisning eller instruktion. har samma motor som denna. antar att det finns en slang på högersidan som man kan tömma ifrån. men har bara info från vissa sidor på nätet. finns det någon som har koll på detta? Reglaget piper med jamna mellan rum 4 ggr.

Fick hjälp av wanmar med nedan.

ja just där slangen sitter finns det en skruv i framkant skruva ut skruven o lossa på slangen i bakkant då dränerer du det främre ut rymmet ,lika dant med det bakre ut rymmet,i det främre finns det en givare för vatten i bränslet

men problemet  kvarstår..

Jag hittade slangen men det finns inget i den. Finns det 2 ställen att dränera? för så fort som man startar motorn så kommer det 4 pip varannan minut. och nu är nästan allt kollat.

Det finns bensin, olja, det är inte fukt i avskiljaren...

jag blir tokig snart...

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget i slangen ?men du måste ju öppna skruven förs o dränera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruv nr 28 det finns 2st, efter dränering o felet skvar står så måste motorn kopplas upp till ett diagnossystem för att lokalisera felet kanske något givar fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag nog varit på fel ställe och kollat. försöker igen...

Tack för skissen

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen

Har nu dränerat och det fungerade ut till landet (ca 15-17min gång) när vi skulle åka hem igen så började det igen och har nu dränerat igen med motor avstängd och med motor på tomgång.

I första skedet fick vi ut ca en liter, den senaste kom det säkert 0,5-0,8 l!

Vad F*n är det som händer?!

Är det någon annan komponent som kan vaa defekt?

 

Mvh

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså här förklarar jag ton signalerna ,lågoljenivå 4 tonsignaler varannan minut,vatten i bränslet 4 tonsignaler varannan minut, kolla att du har oljetanken full kan ju vara ett givar fel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Oljetank full, skall ut till klubben i helgen och mickla lite.

 

Tack

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur gick det för dig, fick du ordning på detta? Jag har nämligen exakt samma problem (fyra signaler varanann minut). Oljenivån är bra, så då återstår bara vatten i bränslefilterkammaren enligt manualen.

Jag lossade slangen enligt manualen och lossade skruven, men inget kom. Jag provade att slå på motorn och då pumpade jag ut bensin. Jag har dock inte provat att tömma bakre kammaren.

Bränslefiltret är bytt i våras (jag har kört typ 3 timmar sedan dess).

Någon som har någon idé om vad felet kan vara? Eller måste jag ta upp båten och ta den till en marina för att koppla upp mot dator?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lösningen på problemet (om någon annan råkar ut för det):

Jag provade att kolla både främre och bakre kammaren på bränslefiltret, men inget vatten kom. Oljenivån såg ut att vara perfekt, eller kanske till och med lite hög (jag fyllde på i panik när det började larma på sjön).

Idag lämnade jag in båten och dom felsökte. Tydligen sitter det en liten magnetisk oljeflotör i botten av oljetanken. Enligt marinan har dom sett det här problemet tidigare (Optimax), att en ring på den flotören vittrar sönder. Man kan dessvärre inte byta bara flotören utan man måste byta hela oljetanken med flotör. Den kostar cirka 3500kr ink moms.

Deras teori och vad man kommit fram till, var att detta kunde uppstå om man inte använt orginalolja. Jag har dock alltid använt quicksilvers olja för DFI optimaxar.

Så här med facit i hand så har jag fyllt på mycket mindre olja den här sommaren än förra. När jag dessutom fyllde på senaste gången med en helt nyköpt 5liters dunk så kändes den mycket, mycket rinnigare än den dunken jag fyllde på med i början av säsongen. Helt klart olika konsistens. Trots att märket och modellen av oljan var exakt det samma. Tyvärr har jag inte gamla dunken kvar så jag kan dubbelkolla. Men jag brukar vara noggran med köpet av olja.

Nåja, det var svaret jag fått på detta. Hoppas det kan hjälpa någon annan i framtiden. Jag kan också tillägga att jag inte kan dom här prylarna, så kan kan ha fått allt om bakfoten. Även om kostnaden var glasklar smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...