Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
DaManne

Linder 400 med Mercury 15 hk el 2008

Rekommendera Poster

Hej! har äntligen fått i min ny inköpta båt! (min första båt) har en fråga angående att starta motorn.

den är väldigt svårstartad!

Så här gör jag vid kallstart...

Öppnar luftskruven på tanken.
pumpar på bränsleblåsan tills den känns fast.
trycker in nycklen, (för att choka) vrider på nycklen

startmotorn går runt men motorn startar ej.
ger lite gas på tomgångshantaget, efter ca 5 till 10 min brukar den gå i gång.
Gör jag något fel eller ska det va så här svårstartat??

Senast ändrad av DaManne | 15 april 2009 | 14:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi

Har inte samma motorn, men vid denna kalla årstid så öppnar jag tomgångsspaken på max och när motorn kommer igång drar försiktigt neråt för att sänka varvtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska trycka in nykeln 3-5 gånger ,varje gång du trycker in nyckeln så sprutar det in bränsle håller du kvar nykeln så händer det inte så mycket .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok menar du att jag ska vrida på nycklen (så att att startmotorn går) och då trycka in nycklen 3-5 ggr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej först till tändningsläge ej start läge du ska höra hur det klickar till svagt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok nycklen i tändningsläge, trycka in 3-5ggr släppa ut nycklen och sedan starta eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt,sedan kan man få dutta till på tnyckeln efter start för att hålla motorn igång tills den blivit varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok tusen tack! har fått så många olika bud o förklaringar från säljaren, men detta låter bra. Tack!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok idag gick jag ner till båten o gjorde som du sa, men jag måste ge lite gas på tomgångs gasen annars startar den ej, men när jag gjorde så kom den igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill bara säga att i manualen står det följandeVrid till start-läge och starta motorn, om motorn är kall tryck in nyckeln för att choka motorn medan den drar runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske blandar skruven står för snålt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

även på en ny motor ,oj oj oj undrar hur många fabriks nya motorer som man har leverans serva som man har fått ställt om blandarskruven för den har stått för snålt.Är motorn lev servad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det förmodar jag att den e innan jag fick den... hur fixar jag, det e en 15 hk el Mercury 2008

Senast ändrad av DaManne | 19 april 2009 | 18:49

Senast ändrad av DaManne | 19 april 2009 | 18:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha där ser man du kan glömma allt med primning  i tidigare innlägg,du har chokespjäll på din motor då blir det annat,då ska du hålla tändningsnyckeln intryckt vid start så fort du släpper nyckeln så har du ingen choke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä.. Lika svårstartad hur jag än gör! Måste ge lite gas med tomgångsgasen för att motorn ska starta inom rimlig tid, fattar inte vad som e problemet. Får be dom kolla på detta när jag tar in den på service (20 tim).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis måste du ge handgas när du ska starta motorn när den är kall det är normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm... ok men i instruktionsboken står följande:

START AV MOTOR - MODELLER MED FJÄRREGLAGE

Flytta inte fram fjärreglagets spak för snabbtomgång i friläge för första igångsättning. Då motorn har startat, kan du flytta fram denna spak sakta för att öka tomgångshastigheten, tills motorn värmts upp. Håll motorvarvtaletunder 2000.

OBS: Start av sur motor - lyft upp spaken för snabbtomgång i friläge helt, och fortsätt att dra runt motorn för start.

Ska tilllägga: om jag gör som du säger : ger lite gas med tomgångsreglaget så startar den med en gång

Men det står ju att man först efter att motorn startat ska använda tomgångs gasen????

Senast ändrad av DaManne | 27 april 2009 | 18:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det står lite galet i handboken,ge du lite gas vid start av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs gärna den engelska instruktionsboken (brukar ofta medfölja), översättning till svenska brukar ibland vara helt katastrofal !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här står det på engelska!!??

Do not advance the neutral fast idle speed feature on the remote control for initial starting. After the engine has started, you can slowly advance the fast idle speed feature to increase idle speed until engine is warmed up. Keep engine speed below 2000 RPM.

Jag kan bara få det till att enligt Mecury själva ska man inte ge någon tomgångs gas innan man fått igång motorn, i så fall måste något ju va galet med min motor? SUCK!

Senast ändrad av DaManne | 28 april 2009 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hi
Ingen hjälp denna gång.....

På alla mina båtmotorer startar man kall motor med tomgångsgasen i max läge och sedan när motorn kommer igång drar försiktigt neråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. hitta det här också som är för min 2008 motor på Brunswicks sida.

Temperaturer över 0 °C (32 °F) -
Anväd inte funktionen endast gas på fjäreglaget för första start.
Sedan motorn startat kan du lågsamt föra fram funktionen endast gas fö att öka tomgågshastigheten när motorn vämts upp. Hål motorvarvtalet under 2000 r/min.

Temperaturer under 0 °C (32 °F) -
Anväd funktionen endast gas påfjäreglaget för att öppna gasen en aning för fösta start.

Sedan motorn startat kan du lågsamt föra fram funktionen endast gas för att öka tomgågshastigheten när motorn vämts upp. Hål motorvarvtalet under 2000 r/min.

OBS! Om motorn inte startar efter fem försök, pumpa på gasen två gånger genom att flytta funktionen endast gas till helt öppet läge två gånger. Flytta tillbaka funktionen endast gas så att gasen bara är öppen en aning och försök att starta motorn igen.

Senast ändrad av DaManne | 28 april 2009 | 14:18

Senast ändrad av DaManne | 28 april 2009 | 14:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...