Hplar 0 Postad 8 April , 2009 Fick inte svar på tidigare inlägg så jag prövar igen. På denna länken http://www.blocket.se/vi/20980578.htm visas ett s.k. MPI och ett TBI system för bränsle insprutning. Jag har 2 st Crusader 7.4L, 330hk med förgasare. Är det någon som vet skillnaden i effekt och bränsleförbrukning mellan insprut och förgasare. TBI kostar ca 29.000:- och det lär man väl inte köra hem, men kan man anta att värdet på båten ökar, eller.....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 8 April , 2009 I ditt fall där du har 2st motorer det skulle innebära en investering på 58000 och det tar nog en bra stund för dig att tjäna in dessa slantar i förbrukning, tror tyvärr inte heller att det ökar värdet markant på en båt om den har några år på nacken, jag kan ha fel men det är vad jag tror.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 8 April , 2009 Nä, det blir nog svårt att räkna hem i pengar, men detpåstås bl.a. på hemsidan där dom säljs att motorerna går bättre, framförallt på lägre varv. Sen finns det dom som säger att om man ställer in insprutningen för marschfart, ca 3000 varv, så får man ned bränsleförbrukningen bortåt 25-30% samt att man slipper den sura chokeeffekten vid kall motor, som förgasarna ju bjuder på. Skulle vara intressant om nån kunde tipsa på tester mellan förgasar och insprutsmotorer i jämförbar miljö. Jag har sökt på detta forum men inte ännu funnit ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser