Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
Ringhede

Det blir inget båtkörkort

Rekommendera Poster

Givetvis är kunskap aldrig en börda men behovet så ortoligt varierande när det gäller båtar.

Allt från de som åker jorden runt i en båt till de som vistas i en mindre insjö med båtar allt från 4 meter upp till 9 meter och olika stora motorer eller segelyta. Att avkräva alla dessa med olika båtmodeller och behov samma typ av utbildning är fel anser jag.

De som skaffar ett bilkörkort, om vi nu ska våga oss på en jämförelse utan att kritiseras. kommer troligen att köra bil både i storstäder och ända ner till mindre grusvägar på landsbygden samt i allt från sommarväglag, till regn och snöstorm.

Den som ska använda sin båt för resor runt landet i olika skärgårdar mm behöver verkligen navigationskunskaper. Den som vistas i mindre insjöar kommer aldrig träffa på begrepp som kumlar och båkar. Att då avkräva kompetens i att hantera passare och transportör är galet.

När jag gick kursen tillbringade vi 75% av tiden med att navigera i Stockholms skärgård. Intressant men till vilken nytta om jag skulle ha en båt i Vättern?

Nej detta slår fel och det är detta jag vänder mig emot, att ha ett krav på utbildning som är så generaliserad att den blir fel.

Däreomt ett krav på kompetens när det gäller säkerhet skulle jag kunna tänka mig och denna är väldigt oberoende av var man vistas och oavsett båtmodell. Men då ska den gälla alla från gammal till ung och inte som förslaget tidigare var utformat med fribrev till äldre 55 eller de som är bosatta på öar utan fast förbindelse. Vilket trams. Förnedrande mot yngre med friska hjärnor och andas endst gubbvälde. Även om jag själv räknar mig till 50 så har jag så mycket hjärnceller kvar att inse hur blåst sådanna krav är.

Men det krävs väll att vi ska hålla igång hjärntrusten i Stockholms riksdag med tillbehör, och ge dem sysselsättning och skapa massa nya och ibland onödiga lagar. Precis som idiotiska lagar om dubbdäck enligt kalendern i ett så avlångt land som Sverige där kraven vitt varierar beroedne på var man bor, helknas. Och att införa lagar för sådant som redan finns lag för. Plocka alla som åker omkring med bilen med sommardäck i snöyra och använd begreppet vårdslöshet i trafik, oavsett vilket datum det är. Enkelt!

Samma med båtar, Använd redan befintlig sjölag. Enkelt!

Men det som även du Peter tar upp, just själva alkoholen, vad är det som gör det så svårt att bara inför 0-tolerans på denna punkt? Kan t.o.m. ett barn förstå att köra båt och dricka alkohol egentligen inte hör ihop och behöver inga dyra utredningar för att komma fram till.

Inför det omgående, eller finns det egenintresse i att få fortsätta köra sin båt efter att ha tagit några glas? 

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 09 april 2009 | 06:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt vad denna tråden blev livlig och yvig i sina svar från alla.
Intressant och kommer följas med stort intresse. Hoppas beslutsfattarna kommer fram till något bra som alla kan enas om.

Proppen i sig har jag läst. Undrar vad den kommer ge i slutänden.

Senast ändrad av rotorp | 09 april 2009 | 07:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...