Terrafobica 69 Postad 4 April , 2009 Det här brevet har jag precis skickat till Hempel, men skulle vilja ha synpunkter från er också. Hej! Nu i vår har jag ett stort jobb som väntar. Båten är en 31 fots segelbåt som var ny 2008 och som aldrig varit målad, endast järnkölen epoxybehandlades i fjol, men det var också allt. Båten ligger i sötvatten och någon beväxtning i höstas var det inte tal om, bara lite grönt slem som var lätt att högtryckstvätta bort. Nu står hon på land sedan 7 månader och väntar på att epoxymålas på hela botten och upp en decimeter ovan vattenlinjen för att sedan bottenmålas. Produkterna jag köpt är Light primer och Hard racing extra. Både epoxymålningen och bottenmålningen måste ske i etapper eftersom båtens stöttor måste flyttas och nya omålade ytor ska fyllas i. Dessutom ska epoxyn målas hela vägen upp till den så kallade snobbranden medan bottenfärgen skal målas upp till cirka 5 centimeter nedanför denna. För att kunna göra detta krävs att epoxyn härdat så att maskeringstejp kan fästas. Hur som helst så kommer jag inte att kunna göra som era beskrivningar säger, att lägga på bottenfärgen senast några få timmar efter det sista lagret av epoxy lagts på, det kommer att bli minst ett par dagar där emellan. Hur gör jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 4 April , 2009 Jag uppfattar det som att du inte kan vara ledig för att göra jobbet, då får du väl låta nån annan göra det, eller hur ska man tolka det som att det kommer att bli ett dagar där emellan? Det är väl bara att måla allt som du kommer åt med epoxy 3-6ggr eller vad som föreskrivits och sedan bottenmåla samma ställen. Sedan kan du vänta hur länge du önskar och måla epoxy och bottenmåla på dom ställena där stöttorna stått. Det finns ju ingen regel som säger att man måste måla HELA båten med epoxy. Du kan epoxymåla 1 kvadratmeter färdigt och lägga på bottenfärg därefter, förstår du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser