Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
Ambon

AD41 orolig tomgång

Rekommendera Poster

Hej !

Min AD41A var  lite orolig på tomgången (800-900rpm) i somras och ryckte till c:a varann sekund. Över 1100rpm är det inga problem och motorn går helt ok. Nu i vinter har jag  lämnat in och fått mina spridare renoverade,jag har bytt vevhus filter,turbofilter,båda mina bränslefilter,gjort ren dieseltanken och slangarna fram till matarpumpen.Tyvärr hjälpte  inte dessa åtgärder och den var  fortfarande orolig på tomgången när jag startade den i veckan.

Finns det någon som har haft liknande problem eller har något tips. 

Mvh/Kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att den rullar, eller? Felet är troligen att den får antingen lite för mycket och styr ner eller för mycket och styr upp. Förslag, kontrollera pumpinställningen. mvhnITRO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att den rullar utan att den rycker till med jämna mellanrum c:a 2 sek.Kan det vara matarpumpen.Ej bytt på 1000timmar.

Mvh/Kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kenneth

Jag har en Aqad40 som blev svårare och svårare att starta, man blev tvungen att ge så mycket gaspådrag vid start att det blev minst 2000rpm direkt vid start och ändå så pendlade motorn mellan att stanna och dessa varv ett litet tag ( kanske 30 sek ).

Jag trodde också att det kunde vara matarpumpen, tex att bränslet inte var kvar och att den måste pumpa fram nytt, för efter ett litet tag gick motorn helt okey. Men felet i mitt fall var att några cm före vattenavskiljaren i motorrummet var bränsleslangen fixerad med en kattstrypare. Den hade gjort ett litet(verkligen litet) jack på baksidan av slangen. Eftersom hålet satt så högt i systemet och på en sugledning så kom det aldrig en enda droppe diesel i spill där, men när motorn stängdes av sipprade bränslet från hålet och nedåt tillbaka till tanken. Dock fanns det alltid bränsle från vattenavskiljaren fram till motorn, så den startde alltid direkt, men behövde bra med gas för att hållas igång tills den hade sugit fram resten av dieseln och blivit av med luften ur sytemet.

Jag kortade av bränsleslangen 10cm och monterade fast den på filtret igen, och problemet var borta. Det var inte lätta att hitta felet, det syntes ingentin alls förrän jag tog lös slangen helt och hållet. Bifogar en bild så det syns vad jag menar.

Det här var bara ett tips, jag är ingen mekaniker eller så men hoppas du får till motorn det är så tråkigt när grejerna inte fungerar.

Hälsningar Henrik

Senast ändrad av henriknil | 11 april 2009 | 08:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...