Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Gäst BonusVita

Storleken!

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jo, jag undrar lite granna om det här med storlek.

Den kan ha betydelse, och i detta fall som en viktig komponent gentemot de intyg man har för sjön!

Vad är maxstorlek på båt man får lov att framföra på Förarintyget och på Kustskepparen? Då avses alltså längd och bredd.

Om båten är längre, bredare eller större än maxangivelse, vad blir då nästa steg i utbildning för att få lov och framföra detta flytetyg? 

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en båt är större än 12x4 meter måste du ha kustskepparintyg. Båten måste överskrida båda måtten, så inget intyg krävs om båten t ex är 14x3,9 meter. Är båten mindre än 12x4 meter krävs ingen utbildning alls idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Ok.

Om då båten är 21 meter lång och 7 meter bred, så krävs ändå bara kustskepparintyget? För så stor är den båt jag håller på och kollar på just nu... En gammal fiskebåt från 1956!

Senast ändrad av BonusVita | 07 februari 2009 | 11:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ovanstående sa. Du kan framföra hur stort fartyg som helst. Men inte i yrkestrafik, då gäller annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Aha - Oki - Tackar!

Suveränt... hmm Jag tror jag fick problem! iofs ett delikat sådant, men dock...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag inte uppmuntra till framförandet av stora flytetyg... Men enligt den kursledare jag hade när jag tog kustskepparen så hade ingen någonsin blivit fälld för att framföra en för stor fritidsbåt utan kustskepparintyg. Tar man betalt av sin besättning så är det en annan sak. Man skall tydligen även vara försiktig med ev bidrag till soppan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...