Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Swat

Tips om lätt utombordare!

Rekommendera Poster

Kan någon hjälpa mig med tips om en till vikten, lätt utombordare, i 50-60 hk klassen. Två taktare, årsmodellerna ca 89-00. Yamahas 50 hk väger 102 kg, vill ner på ca 80 eller lägre.

 

Tack på förhand

G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Tohatsu 2 taktare 40 hk 3 cylindrar som väger 87 kg med PT&T. Samma motor finns även som 50 hk. Min är årsmodell 2006, men jag tror att det är samma konstruktion har funnits under många år.

Du får dock räkna med att en så lätt 50 hk motor är ingen riktig 50 hk utan en uppskrämd 40 hästare. Det innebär att de går på höga varvtal, vilket innebär avsevärt högre ljudnivå och risk för högre slitage, dåligt drag på låg- och mellanvarv.

Jag har för mig att under vissa årsmodeller hade Yamaha 2 olika versioner av 50 hästars motorer, en uppskrämd 40 hk och en med större cylindervolym. Uppskrämda 40 hk kanske väger kring 80 kg, som Tohatsun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nissan / Tohatsu ska väl höra till dom lättare motorerna vad jag har hört och sett. Min gamla fyrcylindriga Mercury 80hk från 1981 väger 105kg på badrumsvågen och dom är ju kända för att vara tunga men där får man nog tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt enkelt så att en tyngre motor väger mer än en lättare, som å andra sidan väger mindre än en tyngre.

Hoppas du nu fått svar, i denna din sjunde tråd i samma ämne, om vad du ska ha för motor på din aluminiumskorv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...