Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
LadyAnnila

Tips på sevärdheter norr om Stockholm

Rekommendera Poster

Jag har blivit kontakad av 2 st fransmän som kommer att segla längs vår östra kust sommaren 2009 och 2010. Jag har redan fått tips på marinor de kan övervintra i men nu när man har en massa gajdare med specialkunskaper får man ju passa på att fråga:

      Vad skall de besöka?
      Vad finns det för måste se, och kanske inte så välkända måste se.

Helst tips från kusten norr om Stockholm, eller riktiga pärlor i Stockholms Skärgård. Sånt man kanske inte hittar i någon pilotbook/guidebok

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Norrpada!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kusten norr om Stockholm har mycket att erbjuda. Ju längre norrut man kommer ju finare blir det.

Haparanda Sandskär - min favorit.

Töre - Sveriges nordligaste hamn.

När jag seglade i de nordliga farvattnen fick jag låna en del sjökort av en arbetskompis. Hon hade två krav för att jag skulle få låna.

Att jag seglade till Rödkallen och

att jag besteg toppen på Mjältön - Sveriges högsta ö. 236 m över havet. Ligger på Höga kusten. Ligger strax väster om Ulvön (tack Swede21 - kunde inte komma på vad Ulvön hette)

På vägen norrut passerar man Storljungfrun - men den ön tar jag inte med utan lämnar till Ljusne-Håkan att presentera.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 14 januari 2009 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höga kusten är norr om Stockholm.Flört 

Ulvön, Trysunda, Högbonden.... Ok, det kanske inte var så långt norrut du menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tärnskär, i havsbandet SO om Nämdö, är en upplevelse med sin lilla playa i lagunen omgiven av kala klippor och vildblommor. Om de törs knixa sig dit mellan alla grynnor och skär vill säga! 

 

Edit: Med större segelbåt måste man svajankra och ta dingen in. Lugnt väder är en förutsättning.



Senast ändrad av Suckan | 15 januari 2009 | 09:27



Senast ändrad av Suckan | 15 januari 2009 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka för svaren än så länge.

Väntar med spänning på tips från Ljusne-Håkan Glad

Jo, de har nog båda tänkt sig att segla hela Bottenviken.

Den ena båten är 35 fot och ett djupgående på ca 1,50 och den andra är en 53 fotare med ett djupgående på ca 2,15. Att ankra och använda jollen är inga problem för någon av dem.

Nästan så att man själv blir lite inspirerad att segla ända upp till Töre....... hmmm får nog ta en diskussion med kapten Glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...