Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
s-1027706

Rutor till båt

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad är det bästa att göra rutor av, nu när det inte finns orginal att få tag på. Mina är ganska böjda så den måste gå att forma och skall vara repfri och tåla en hel del? Eller går det att beställa en glasruta med rimligt pris....Är det någon som har erfaren het om detta?

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Mitt förslag är absolut Makrolon eller Lexan eller liknande. Finns i UV-skyddad kvalitet och behandlade för att stå emot repor mm bättre. 

Kolla med glasmästarna där du bor.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att Polykarbonat inte tål alkohol och det finns i olika rengöringsvätskor samt även i bensin. Det går att bocka och böja men skall inte värmas innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

träffade en i somras som hade bytt samtiliga rutor och satt in riktigt glas, grymt snyggt och hög kvalitet, härdat och böjt....det var något företag i gtb som fixade detta - problemet är bara att jag inte kommer ihåg namnet. Men det kanske någon annan känner till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar!

Nu gäller det att bara få rätt pris, och det är nog det svåra som vanligt!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det finns tonade eller färgade Lexanrutor som går att böja tål lösningsmedel bättre mot vad polycarbonat gör sedan går lexanet att böja i 90 grader utan att det spricker eller vitnar. Enda kruxet med lexan är att det är dyrt.

Mvh Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...