Gå till innehåll
måndag 13 juli 2026
jaww

Läckage

Rekommendera Poster

Hallå alla båtvänner,

Vid årets upptagning och tömning av motorn så upptäckte jag att när jag körde i glykolblandningen så rann det inte ut, som jag trodde, det skulle göra,  vid roppen utan det sipprade mellan drev och akterspegel, allvarligt eller bara en damasksom behöver bytas.

Motorn är en mercruiser 7.4 och drevet är Bravo 1.

Tacksam för svar.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte om en verkstadshandbok skulle ge svar på din fråga men jag har en både till den motorn och drevet i PDF om du behöver. Hör av dig om du vill kolla.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag förstod dig rätt...

Jag har volvo penta med ett SX-drev...där rinner det överallt...

Jag trodde att det bara skulle rinna ut innifrån propellern liksom, men det kom på ett par olika ställen på drevet och flera olika ställen i skölden mot akterspegeln...ungefär som det var läck överallt.

Det skulle tydligen vara så. Kanske är samma för dig på Bravo-drevet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan säkert vara ok... Genom propellern är sista stället som det kommer ut igenom.. Troligen har du en avgasbälg modell tub. Den är öppen (inte fastsatt) i bakkant och då rinner det där du skriver. Kolla det genom att titta underifrån. Tilta upp drevet om du kan så ser du tydligt.. Är bälgen veckad så är det en vanlig bälg och då har den troligen lossnat i ena änden eller är trasig. Är den slät (tub modellen) så har den ingen slangklämma i bakkant och då är det du skriver normalt.. Sen rinner det även (först faktiskt) ut genom två hål i skölden, men det har du säkert sett...
Tub modellen av bälg används ofta ihop med de större V8orna just för att det andas lite bättre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Tack för alla snabba och bra svar, nu känns det lättare man kan nog kosta på sig en dyrare julklapp nu.Cool

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...