Gå till innehåll
fredag 17 juli 2026
pgh73

Alternativ låsring?

Rekommendera Poster

Hade av och på rodret förra veckan och såg hur låsringen högst uppe flexar när jag drar åt den 3 små skruvarna som skruvas in mot rodret, hoppas ni förstår. Skickade med en väldigt enkel bild gjord i paint som förklaring SkrattandeDenna typen av låsring skulle jag vilja byta ut mot en säkrare, t ex en låsring av 2 halvor som klämmer runt rodret istället. Har letat men ej funnit. Någon som har tips på var jag hittar en sån eller får jag specbeställa hos mekanisk verkstad, ca 50 mm i diameter?

post-27694-1394235711,4441_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Antar att dina tre små skruvar går en bit in i eller genom inre röret.

Om det sista så blir kraften som låser samma som att skjuva av de tre skruvarna. (Skjuva--ungeför som att klippa av) Är det tillräckligt storlek på de tre skruvana samt rätt hårdhet på stålet så håller det mera än kraften att vrida sönder röret (hjärtstocken) Men...det får inte glappa. Så en säker sådan konstruktion har en rak slät axeltappdel som går in i röret och måste pressas in. Gängen slutar i själva ringen. Att skicka in en vanlig skruv är alltså förkastligt.

Hur mycket mekanik kan du och har du verktygsutrustning? Ändra om i så fall till det som jag beskrev. Klämringar måste vara lite speciella för att hålla. Då måste du förstärka röret invändigt.

Det viktiga är annars att ringen får absolut inte glappa. Du kan ju prova att skära en slits och sedan borra/gänga för en skruv som drar ihop slitsen. Då har du förstärkt den befinftliga ringens funktion. Dra inte år för hårt så röret trycks ihop. Lägg med fördel på superlim. inget skämt!

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...