Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jontemyra

100 Drev

Rekommendera Poster

vad är det för skillnad på 100A och Aq 100 A?? eller är detta samma drev? Jag har en B20 som heter AQ130. Står inte Aq då för att det är ett sådant drev? den tidigare ägaren tror att det är ett 100A drev på min båt. Hur reder man ut detta? det skall ju nämligen vara olika oljor i dreven. Kan tillägga att jag har drevlyft om det är till någon hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ (Aquamatic) = Bensinmotor med Aquamaticdrev http://www.drevia.se/ Jag har oxå ett 100 drev och vet inte om det är ett 100 a eller 100 b vilket jag vill veta just för oljans skull som sagt, även jag har drevlyft. Har hört nåt om att oljestickorna ska va olkika långa på dem olika dreven men vilken som e vad vet jag inte, men jontemyra! vi har hela sommarn på oss att ta reda på vad vi har för drev för ojlan ska inte bytas förens på hösten..... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du ju rätt i :-D .....dilemmat är bara att jag har ingen aning om när den förra ägaren har gjort bytet (verkar inte ha varit världens pedant) så därför skulle jag vilja göra ett byte även innan sjösättning för att vara på den säkra sidan och för att veta vad man har i växelhuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst vovvlo

Det enklaste sättet att se skillnad på 100a och 100b drev är att klämma på knutbälgen. Har du en knut som är som en konservburk så är det ett 100a drev, är det en vanlig knut med kors så är det ett 100b drev. I 100b drevet skall du ha samma olja som i motorn. Jag minns att det var ett mindre h-e att få i oljan genom det lilla hålet för oljestickan. Jag kan rekommendera att du köper en elektrisk oljepump på Biltema eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föressten så ser jag att óm det då är ett aquamaticdrev så är det samma olja (motorolja) i både 100A och 100 B. Däremot vanliga 100A och 100B har olika oljor. Men hur vet man om det är ett Aq drev? :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Oljepåfyllaren

Hej, Så jobbigt var det inte att fylla på oljan. Istället för att fylla i oljan genom hålet för stickan finns det ett påfyllnadshåll innanför den lilla kåpan. Testa det nästa gång :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Andersson

Hej Har ett 100 a derv, det har en lång oljesticka och skall ha 80/90 olja. däremot har jag ingen drevlyft, skulle vilja komma över en då det är mycket grunt i hamnen. Hälsningar från västkusten. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ricard

100a drevet har zeppaknut 100b har vanlig (pv knut) 100a drev samma olja som i motorn kolla olje rekomendationer på drevia .se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...