Gå till innehåll
torsdag 02 juli 2026
Klasagasa

Klistra trådar?

Rekommendera Poster

Hallå allesammans!

Jag efterlyser trådar som klistras med frågor som OFTA återkommer. Exempelvis den eviga frågan om bränsleförbrukning, hastigheter och konservering av motor och båt inför vintern.

Dessa ämnen har jag själv försökt få information om, nybörjare som jag är, och hittat mängder med information men kanske inte riktigt så konkret och koncentrerat som jag önskat.

Dessa trådar behöver ju styras upp ordentligt, så de inte spårar ur med off-topic osv. De behöver innehålla konkreta fakta av de som har erfarenhet. Kanske delas in i olika genrer såsom exempelvis 2-taktsmotorers bränsleförbrukning, inombordare/ utombordare, båtmärke/ typ/ vikt osv, osv.

Jag vet inte om behovet finns eller om det finns någon som är intresserad av att hjälpa till, men jag som nybörjare har sett behovet. Och det finns säkert fler med tips om hur man skulle kunna styra upp något sådant.

I övrigt vill jag tacka för trevlig och hjärtlig läsning i de flesta av trådarna! Jag har hittills lärt mig väldigt mycket!

Spåna fritt om idén eller tipsa om var jag kan hitta saklig koncentrerad information!

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för skillnad om trådarna är klistrade om du inte hittar saklig information i dom, det innebär bara att dom blir långa och osakliga, sen blir ju hala första sidan klistrad med det upplägget???? jag tycker att sökfunktionen är förträfflig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju inte sökfunktion i sig som jag tycker vi ska ändra, utan att försöka samla informationen så man inte behöver läsa väldigt många trådar för att få svar på sin fråga.

Alltså klistra de vanligaste frågorna, på samma sätt som Förslag, ideer och förändringar i huvudmenyn för forumet och i o m att jag såg den tråden så kanske det skulle varit där jag skulle postat detta ursprungligen också, men amatör som jag är...

Konstigt svar det där, men jag hoppas ni förstår vad jag menar? Allt för att underlätta.

Senast ändrad av Klasagasa | 24 oktober 2008 | 18:59

Senast ändrad av Klasagasa | 24 oktober 2008 | 19:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev väl knappast ett svar som var baserat på att det var sökfunktionen du ville ändra, men med alla klistrade frågor i huvudmenyn så kommer det att bli en uppsjö av dessa, jag förstår precis vad du menar så det handlar inte om det, men du tycks tro att bara för att en tråd är klistrad så blir den mer saklig och så är inte fallet, men däremot så kanske man skulle ha en undermeny som hette klistrade frågor så kanske man har vunnit en poäng!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Tycker jag låter som en bra idé. Alltså någon form av Frequently Asked Questions menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske nte klistare i forumen men en egen kategori Vanliga frågor = FAQ med en klistrad länk till den sub-kategorin i alla forum skulle vara behjälpligt.

Typ på exempelvis  *mekforum*,  en klistrad länk till vinteråtgärder (kan man ha *dösnack* som egen katerogi kan man väl ha FAQ typ..Tungan ) med trådar om vinteråtgärder med *best practice*-tips  från dom som har erfarenhet (vilka -dom-är framgår rätt klart om man varit ombord på forumen:a nåt år eller mer) avseende exempelvis:
motor, inom och utombordare
toalett
varmvattenberedare
avfuktning almänt
värmare
o.s.v

Sama sak med *före sjösättning* på våren..bottenfärg/målning tycker jag mig ha läst en del frågor om Foten

Nu faller väl det hela på att ingen vill vara den den som sållar bort icke-relevanta inlägg. =moderera trådarna i sig..men i rena fakta-trådar som de föreslagna kan det väl inte vara ett stort problem att ta bort ovidkommande inlägg som går utanför trådens egentliga syfte ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 oktober 2008 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Madrassen

Bara att skapa en tråd. Klistrade trådar. I den kan man länka alla intressanta trådar själv. Man kan kalla den min tråd, allas tråd, Den ultimata eller madrassen Flört ha ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man kan lu uttrycka sig i frekventa frågor också eftersom det är ett svenskt forum, men jag fatta poängen, kanske dags att knappa pålöst hahahah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra idéer som jag är övertygad om skulle hjälpa iallafall mig!

Hade jag haft kunskapen så hade jag kunnat lösa detta, men jag saknar kompetens fullkomligt Flört så är nog inte mycket till hjälp.

Man kan ju kalla det för LÖST, men finns det fler idéer så är det ju bara att fylla på och hoppas att det är någon som kan och vill göra detta?

Mvh, Klas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...