Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Businessman

Är det någon som vet något om Stingray 240 CS???

Rekommendera Poster

Hej!

Skall eventuellt köpa en Stingray 240 CS på Måndag om allt går i lås.

Kan dock inte hitta någon information om båten här på MG.

 

Finns det någon som har kunskap och/eller erfarenhet om denna båt!

länk till båten i fråga: http://www.blocket.se/vi/16989765.htm?ca=18_s

 

Är det en bra båt/köp???

 

Oerhört tacksam för hjälp!!!

 

Tack på förhand

 

Christoffer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..vi har inta hunnit snacka så mycke båt som det var tänkt ,,, från min sida !  Jag tog en titt på båten via Blocketlänken  och måste nog villigt erskänna att för dom slantarna så är det bra mycke båt !

Vad behöver du vet ? .. det är bara motor och drev som brukar strular , så du borde inte oroa dig för just ''båten'' ..  funktion och kvalitet läser du av fort som attan efter en provkörning.   Frågan blir slutligen .. vad har du inte koll på ????????

 

Det ända jag reagerar på är at båten väger 2300kg och då en motor på bara 5.0L känns lite tunt när båten har fullt med soppa och vatten och fullpackad packning , familj/vänner .?

Ta med dig  fyra- fem  polare i båten och testa hur båten orkar upp i planing !''

 

 

**..nu såg jag på en bild , varför har man monterat  fena på drevet ????? blir en varnings signal just på de .. en båt som funkar som den ska, behover INTE en fena pa  drevet !!!!!

 

Lycka till



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 17 oktober 2008 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jocke!

Tack för snabbt svar. Jag är av samma uppfattning som du av vad gäller prisvärdheten.

Säljaren säger att motor samt drev skall vara i bra skick. Har dessutom fått ett besiktningsprotokoll från USA från November 2007. (Innan den togs hem)

Det enda det var anmärkning på var en drevbälg, vilket är bytt.

De frågor jag främst har är avseende kvalitet på Stingray-båtar, brister/svagheter på modellen, hur går den i sjön utan trimplan?, Manöverförmåga utan DUOPROP? Svagheter vad gäller motor samt drev som båten är bestyckad med? osv.

Kanske dumma frågor, men hellre det när man skall åka 40 mil enkel resa utan att ha sett båten, för att ta hem den samma resa på trailern efter bilen. Detta forum är ju som gjort för att få svar på konstiga frågor, eller hur? Flört

 

Tacksam för mer input från alla som vet något....eller tror sig veta:)

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående fenan på drevet har jag inte funderat på detta. Kan det inte vara så att det är istället för trimplan??? Eller är jag ute och cyklar??

Hur menar du med varningssignal? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..man påtvingar något som inte finns där från början ! De är va fenan gör !

Den bromsar, lyfter och höjer baken så att  man kan plana vid lägre fart än normalt .

En del som åker vattenskidor i början på sin inlärning behöver åka lite långsammare för att orka, och båtar i 18-20knop går inte så himla bra i just denna fart , då trollar man fram en lägre planingströskel med hjälp av en drevfena !

 

Helt klart .. fenan ska bort INNAN du provkör , så du får rätt uppfattning av båten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klokt svar Jocke! Du är allt en fena på det här :) Hahaha, jättekul kl. 00.10 en fredagsnatt....

Ska kolla detta med säljaren imorgon.

 

Ha det gott och sov gott!!!

 

//Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har för mig att jag såg några åsikter om denna båt på ett forum i USA för något år sedan.

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg kommentarerna.  Det jag har för mig nämndes om denna båtmodell är att vissa ägare tyckte att körställningen inte var bra. Jag tror att det var stolen som inte var i rätt position (för trångt) till ratten när man står upp. Detta gällde för vissa årsmodeller, inte dom allra nyaste tror jag. Sen fick jag intrycket av att dom som ägde båtarna tyckte kvalitén var sådär.

För övrigt tycker jag att dom flesta mindre midcabin båtar jag har åkt i har varit ganska dåliga/svajiga i sjön, men det hör väl till modelltypen snarare än märket. Trimplan har varit ovärderliga på dom jag har kört :)

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

Var och tittade på båten i dag efter en 40 mil lång resa...med ambitionen att gör affär.

Allt var frid och fröjd, motorn gick fint och båten var ungefär i utlovat skick.

Tyvärr så upptäcktes en vattenansamling i främre stuvfacket i ruffen, där det tidigare har suttit raggarpäls ala USA Nu var pälsen borta och istället låg ca. 20 liter vatten och guppade i detta utrymme avsett för sängkläder osv. Säljaren var helt oförstående, men min teori är att vatten kommer in genom relingslisten och sedan färdas ner i detta utrymme.

 

Blev tyvärr ingen affär, eller tur kanske?

Så det blev att vackert åka hem tomhänt!

 

Är det någon som har någon teori om detta fenomen??

Tacksam för hjälp!!

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett tips kan vara att spola med en slang på vissa avgränsade ställen och titta var det läcker in. Kan vara lister, beslag, genomföringar etc. Relingslisten är nog inte en så dum gissning, eller kanske från ankarluckan om det finns någon sådan. Man kanske också borde kunna se om det har runnit någonstans på vägen ner till stuvutrymmet.

 

Tyckte du om båten förutom detta?  Hur gick den i sjön, fart, planlösning, kvalitetskänsla etc.?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Tommy

Jag tror att det är vid relingslisten, verkar så.

i övrigt var båten i kanonbra skick. Givetvis i förhållande till ålder och mil.

Jag gillade planlösningen med den rymliga midkabinen samt stora luftiga sittbrunnen. Kvaliteten kändes jämförbar med Sea Ray, Regal osv.

Båten gör ca 40 knop.

Så det känns lite surt när allt annat var bra att något sådant här skulle kommma emellan.

Men, men...det är ju köparens marknad så jag hoppas jag hittar något vettigt snart.

Har ni något tips så tveka inte att höra av er.

 

Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal får båten lov att vara?

Där ligger två st Sea Ray 240, en med helt ny motor. Det är bra läge för båtaffär nu så du kan nog få ner dom i pris.

Var går din smärtgräns pengamässigt?

 

Ändrat: Hittade en till nu. Samtliga ligger under 300.000

Ändrat igen: Hittade en regal också som ser mycket fin ut. Jag föredrar dock Mercruiser framför VP. Men det är bara jag. http://www.blocket.se/vi/18256390.htm?ca=23_11_s



Senast ändrad av davahl | 21 oktober 2008 | 11:40



Senast ändrad av davahl | 21 oktober 2008 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Davahl!

Tack för tipsen!

Min smärtgräns ligger nu på någonstans mellan 250.000-280.000:- helt beroende på vad det är.

Det känns som att det är helt rätt läge för båtaffär nu!!!

kom gärna med fler tips!

 

mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag var på New Jerseys båtmässa tidigare i år. Där blev jag imponerad av Four Winns och Crownlines midcabin båtar. Framförallt deras 26-27 fotare. Såg även Sea Ray 240 där, trevlig båt men lite trång i sittbrunnen och kanske inte den optimala layouten tyckte jag. Regal hade också en midcabin på den mässan, dom nya Regal båtarna hade en lite speciell design av kabinen tyckte jag. (Dessa var nya båtar så stämmer nog inte in på dina kriteria)

 

Den Regal som var på länken såg mycket trevlig ut. Jag gillar dom Regal jag har sett. Jag skulle personligen utan tvekan föredra den före en Stingray.

 

Några andra exempel som kanske kan vara intressanta, kanske lite stora men ändå (jag föredrar 26 fotarna före 24 fotarna att åka i):

http://www.blocket.se/vi/17994799.htm?ca=11_s

och

http://www.blocket.se/vi/18469037.htm?ca=11_s

(kanske inte aktuell pga 7.4L motorn)

 

Och som du nämnt så är det köparens marknad, så det går säkert att pruta mycket.

 

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Här kommer lite fler tips som kan vara intressant för dig. Håller med föregående talar ang. Four Winns. Grymt snygga.  Inte sugen på att dra ner till tyskland och hämta? Finns massor till bra pris. Bara att förhandla till sig en trailer och köra via öresundsbron. Ingen tull/moms.Hittar du fler intressanta i skåne så säg till mig så kan jag åka och kolla först denna gången. = )

http://www.blocket.se/vi/17776230.htm?ca=23_11_s Bayliner 2455

http://www.blocket.se/vi/17971898.htm?ca=23_11_s Monterey 242. Har varit spekulant på en sådan och gillar den skarpt.

 http://www.blocket.se/vi/17746588.htm?ca=23_11_s Sea Ray 250. Helt ny motor. Bravo3!!

http://www.blocket.se/vi/17662855.htm?ca=23_11_s Four Winns 258 Vista. Ful klädsel men annars en grym båt.

http://www.blocket.se/vi/18469037.htm?ca=23_11_s Lite större Donzi. Nuvarande Larson om jag inte har fel för mig.

http://www.blocket.se/vi/17809502.htm?ca=23_11_s Glastron. Lite budget tycker jag men säkert mycket båt för pengarna.

http://www.blocket.se/vi/18117133.htm?ca=23_11_s Maxum 2400 SCR. Byt ratten det första du gör.

http://www.blocket.se/vi/17920365.htm?ca=23_11_s Stingray 240, förhoppningsvis utan läckage

Se så, iväg och pruta med dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Dawahl!!!

Grymt bra tips! Har granskat dessa och konstaterat att det faktiskt finns mycket välja på.

Flera av dessa har jag aldrig ägnat en tanke åt.

Det vore grymt nice om du kunde och hade lust att åk och titta om någon båt i skånetrakten dyker upp.

Kom gärna med fler matnyttiga tips om sådana dyker upp.

Återigen stort tack!!! Det är till stor hjälp i denna djungel, speciellt för mig som enbart ägt svenska båtar såsom Nimbus, Uttern, Flipper osv.

 

Men måste säga att man får grymt mycket båt för pengarna vad gäller amerikanska båtar.

Nu skall det prutas!!!

Ha det bäst

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med prutandet.

Jag var ute efter liknande båtar som du kikar på. Försökte pruta så gott det gick men det var alldelles för många som ville ha för mycket betalt för sina båtar och var inte villiga att gå ner särskilt mycket i pris.

Då tog jag ett nytt beslut. Handla i USA. Hur jag än vände och vred på det så blev det så mycket billigare att jag inte kunde hålla mig. Så nu är en Sea Ray 250 snart på väg över Atlanten.

Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om att priserna är fantastiska, men jag vill ändå varna för hur mycket man är beredd på att lägga själv i reparationer och förbättringar som kan dyka upp då man bara stirrar sig blind på priset..

Jag letade i 7 månader och var inne på alla möjliga sätt att hitta min pärla. och till slut fann jag henne i Örebro.. En Europeisk Sea Ray 250 som gått i sötvatten och var omsorgsfullt omhändetagen. Jag behövde bara räkna in vanlig service, lager och knutkors, nytt reglage, en pentrypump och en ny propeller i reserv då en sten slog huvudet i min befintliga, det jag måste göra i vinter är endast att packa om alla rutor (ventiler) då dom läcker . Och det var garanterat inte den billigaste båten jag hade att välja mellen, men allt stämde liksom... man ska leva med åbäket sen oxå, inte bara se priset!

// P



Senast ändrad av Fyrtel | 23 oktober 2008 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har för ett par år sedan kollat lite några Rinker Fiesta Vee från mitten av 90-talet som var riktigt risig kvalitet generellt tyckte jag (vilket även faktiskt marinan som sålde en av Rinker båtarna höll med om och rekommenderade inte att köpa den :)).  Dock har dom Rinker Captiva (DC modell)  jag sett verkat ha betydligt mycket bättre än midcabinmodellerna.

 

Rinker kanske har fått betydligt bättre kvalitet dom senaste åren på sina midcabiner (ingen aning), men jag undrar hur dom håller värdet och om kvaliteten inte har förbättrats mycket så skulle inte jag tänka mig en Fiesta Vee personligen.

 

T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om at man inte skall stirra sig blind enbart på priset. Dock så är det en ganska viktig faktor, inte på grund av penningbrist, utan för att göra en bra affär plus att ha lite extra marginal till påkostnader/reparationer.

Jag vill inte importera från USA, då jag känner att det är allt för mycket bök. Då betalar jag hellre lite extra för en som redan finns i Sverige, gärna besiktigad och korrekt CE-märkt osv.

Du har helt rätt i att man ska ju leva med åbäket så det skall kännas helrätt i magen innan man slår till....Gäller ju bara att hitta något vettigt att slå till på:)

 

//Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt tittat på denna, ser inte helt fel ut, men jag är inte säker på att den är helt rätt heller?!?! Ska titta lite närmare på den...man kan ju alltid överväga.

Känns som att jag återigen är inne på Sea Ray 240 Sundancer trots allt....Den känns rätt på något sätt, både utseende och storlek samt planlösning...Synd bara att det inte finns någon på Blocket som känns helrätt...bortsett från denna möjligtvis: http://www.blocket.se/vi/18225160.htm?ca=18_s 

Vad tycker ni om denna? Har legat till salu sen början av sommaren...undra varför?

 

//Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man ska absolut inte stirra sig blind på priset.

Jag har letat Sea Ray 250 i ungefär 1 år. Varför har jag inte slagit till? Jo för att det fanns helt enkelt ingen som höll rätt pris enligt mig. Att man åker på reperationer/renoveringar på en 10-15 år gammal båt säger sig själv. Även om den är svensksåld. Jag gjorde valet och hittade en i USA som ska vara i ett väldigt bra skick. Priset ger mig dock utrymme att i min budget lägga ca: 50000:- på reperationer och förbättringar. De pengarna skulle jag aldrig ha över om jag köpt i Sverige.

Ska nog inte säga för mycket.... båten har trots allt inte kommit hem ännu..... Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du tittar på en Sea Ray 240 och inte har åkt någon förut så kan ett tips vara att testa dom i när det är lite sjö. Vissa midcabin båtar tycker jag går ganska dåligt i sjön. Dom Sea Ray 220 och 230 jag har kört tyckte jag inte var så roliga (jag tror att den gamla 230 och 240 är relativt lika varandra skrovmässigt).

 

Kanske att Regal 242an kan vara lite bättre, men den har jag ingen erfarenhet av. Den kanske kan vara något. Jag skulle även fundera på Wellcraft 260 båten. Den storleken känns mer ok (för mig) som midcabin (inte så förtjust i den lilla aktersoffan dock samt det sluttande kapellet). Även Four Winns 258an (som dock känns lite väl dyr). Dom båtar jag har kört i den storleksklassen har varit mycket bättre att åka i.

Ibland verkar det som att många vill ha funktionerna från en midcabin båt, men samtidigt inte ha så stor båt. Liten och smidig, men samtidigt stor invändigt och många möjligheter (dagsturer såväl som lite längre perioder på sjön).  Men i vissa fall kanske man då försakar båtens sjöduglighet och nöjet av själva båtåkandet. Då kanske det kan vara en idee att testa en lite större båt.  Men det är bara min åsikt.

 

Om man kan få en besiktning av båten så kan det nog vara riktigt värdefullt (CE tjafset bryr jag mig personligen inte om alls, men det är en annan diskussion), samt att köra båten under en längre tid och kolla värmeutvecklingen (temp mätare, känna limporna), även oljetryck, batteriladdning och övriga mätare (testa funktioner etc.).  Om man kan få en service/utbyteshistorik kan det vara bra också såklart. Exempelvis när impeller, bälgar etc. har varit bytt. Men dessa saker vet ni säkert bättre än mig.

 

T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 230. det är inte skrovet utan placeringen utav soffan som kan göra att det lutar. När jag kör ensam eller med en passagerare är det inga problem. När jag fyller upp båten med 3-4 personer till så kan det luta lite. Men man lär sig fort hur trimplanen ska vara inställda för att den ska gå fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på några 240 och 260 Sundancer innan jag köpte min Monterey 262 i augusti, och jag skulle verklligen rekommendera steget upp till 260-an. 

Det blir ett helt annat utrymme och stabilitet. Förvånande att 2 fot kan göra så stor faktisk skillnad i upplevd storlek. 

JF Marin i Malmö (som jag inte vet ett smack om) har en Monterey 262 CR till salu:

http://www.blocket.se/vi/12676964.htm?ca=11_s&last=1

Den är exakt likadan som min. Räkna med att pruta en 10-15% minst på det priset, de har haft den ute länge och deras utsatta pris ligger bra mycket över det jag betalade för min (och det var i augusti). Kan du få ett bra pris på den har du en kanonbåt!

 

/P-O



Senast ändrad av politby | 24 oktober 2008 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med. Montereyn är fantastisk.

JF Marin är kanon. Lite höga priser på beg.båtar men det beror på att de inte äger båtarna utan förmedlar. Dvs. Där finns bra prutmån. Be Andreas som är delägare/Verkstadschef gå igenom motorn så kan jag garantera att den är bra efter det. Han är i en klass för sig, oerhört duktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej P-O!

Tack för bra tips samt info.

Ska kolla lite närmare och se om det är något för mig.

Verkar väldigt fin vad man kan se på bilderna osv. Tycker precis som du att den ligger en bra bit i överkant vad gäller pris.

Är även inne igen på en Chris Craft 240 Cruiser som ligger på Blocket. Den verkar sjyst och bara 14 mil ifrån mig. Ska åka och titta på den imorgon.

Vad tror ni om denna??? Och priset? Säljaren säger att han inte går ner en krona på det. Och jämför man vad de kostar i USA så verkar det vettigt. Eller vad tror ni?

Det som inte funkar är varvräknaren, skall vara något med givaren enl. säljaren.

Trimindikatorn fungerar heller inte, sedan så måste en jordfelsbrytare installeras till landströmmen. Borde väl nte vara några jättekostnader eller??

Titta gärna på länken och ge mig feedback!

http://www.blocket.se/vi/18759103.htm?ca=18_s

 

Tack på förhand för all hjälp i denna djungel av båtar.

 

//Christoffer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag antar att du har fått lite tips från den andra tråden också.

 

Chris-Craft från denna period är inte min stil riktigt personligen, kollade på en 21 fotare från -99 för några år sedan och den kändes inte som att gelcoaten och detaljkvaliteten var så bra.

På denna modell tycker jag inte heller att planlösningen var så bra, jag gillar när det finns någon soffa som är lång nog för att ligga på hyfsat bekvämt. Vilket det verkar som att varken sidosoffan eller aktersoffan är.

Sen tycker jag kanske att kapellet är bytt kan tyda på att den varit utsatt för väder och vind en hel del (kanske mycket sol), även om det såklart är mycket bra att det är nytt.  Om båten är från FL så kan dom i vissa fall åldras mycket fort (långa säsonger och mycket salt).  Det vore i så fall även bra om det är ett slutet system på motorn!!. Ett tips om du kollar på båten är att titta noga på gelcoaten (inte bara skrovet utan även fördäck som blir mycket exponerat av solen) och även om du kan se/lukta någon fukt (du kan öppna luckor etc.).

 

Jag tycker personligen att Regal båten känns mer attraktiv.

 

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...