wberg 0 Postad 21 September , 2008 Hej! Har funderingar på att ev. uppgradera propellern till en av stål till min båt, AMT 185BR, idag sitter den en original 14x23 på den. Den varvar mellan 5750-5950 beroende på vikten (last). Är det någon som vet hur momentkurvan ser ut för min motor dvs var inom rekomenderat varvtalsområde, 5000-6000 varv man bör ligga? Ni som monterat en stålpropeller på liknande båtar, tycker ni att det är värt det, både rent körmässigt resp ekonomiskt? Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 September , 2008 Lekte en hel del med proppar på min förra båt som var en styrpulpetare med ungefär samma mått och motorstyrka som din båt. Nu tycker jag att det är lite kul det här med proppar men jag ska försöka vara lite objektiv ändå. Körmässigt är det definitivt värt det, för det blir skillnad. Stålproppar finns i en mängd utföranden med olika egenskaper beroende vad man är ute efter. Aluproppar finns oftast bara med en bladdesign och en alupropps bästa egenskap är att den är billig. Med en rätt utprovad stålpropp kan du förbättra gångläget, köregenskaperna och prestandan en hel del och framförallt i den riktning du vill. För att få ut mesta möjliga prestandaökning bör man även hissa motorn om proppen du väljer är tänkt att gå hissat. Om man även blandar in ekonomin är det väl mer tveksamt om det egentligen är värt det. En båt i din klass brukar ändå prestera rätt så hyfsat även med en alupropp och det kostar ju en del med stålpropp plus den tid som går åt för att prova ut den. Om man lägger sig åt allroundhållet kan du nog förvänta dig 1-3 knops fartökning över hela det planande fartregistret tillsamman med lite bättre acceleration, grepp och trimbarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser