Andershe 3 Postad 30 Augusti , 2008 Hej Jag letar båt o hittar samma båt (skeladden 705)med olika motoralternativ. Vanligast är 4.3 MPI men det finns även med 350 MAG. Vad är uppfattning om förbrukning, service kostnader etc? Hur möcket dyrare blir det med större motor? Känslan i en V8 är ju inte helt fel ;-) /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 30 Augusti , 2008 Prova prova och åter prova.. Helt klart orkar en 4,3litare med båten, men merkostnaden i bränsle för 8an är inte så mycket större. Min båt (bayliner 2355 finns med V6a, lilla V8 305, mellan 8an 350 (den har jag) och i sällsynta fall med största 8an 7,4 454.. Med V6an drar båten ca 1,5 L dist med lilla 8an ungefär samma kasnke någon deciliter mer. Med mellan 8an drar båten mellan 1,5 och 2L dist brukar ligga på 1,8 med mig ensam i båten.. Största 8an bör ha en förbrukning starx över 2L eller gasnka precis 2Ldist.. Rimligt vis så borde detta kunna översättas till Askeladden 705 etfersom d rör sig om liknande båttyper av ungefär samma storlek.. Sericen är något dyrare för v8 men ytterst lite.. Hur mycket mer behöver du betala för att få en med V8a?? D ska inte vara några astronomiska summor för då är d inte värt d. Men helt klart är d bättre drag i 8an och mycket goare ljud. Mitt förslag är att om d bara skiljer lite i pris att tu tar dej en närmare titt på V8an och provkör.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andershe 3 Postad 30 Augusti , 2008 Rexco tack för kommentarer Jag skall (förhoppningsvis) testa båten med 350 imorgon. Håller med om att en marginellt högre förbrukning VERKLIGEN är marginell om man räknar vad en båt kostar per säsong. Finns det några kända svagheter jag bör observera. Båt o motor är 2006 /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 31 Augusti , 2008 Konstruktionen är bra och tillförlitlig, finns inga kända fel eller livshotande barnsjukdomar på dessa maskiner. Men d är inte sagt att dom håller för vad som helst, kvitton på service etc är en bra början, sedan så är d vanlig undersökning som jäller, dvs kolla efter glapp, läckage osv. Tycker själv att 705an är en mycket snygg och för att vara en nordisk rättså prisvärd. Den har en väl planerad planlösning, med många smarta detaljer. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 1 September , 2008 V8 är att föredra men kolla bara så att försäkringen inte blir löjligt dyr. Som föregående skriver det diffar inte mycker på bränsleförbrukning och en V8 behöver kanske jobba lite mindre då den har lite mer ork och vrid och bränsleförbrukningen kanske inte blir speciellt mycket större. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andershe 3 Postad 2 September , 2008 Bra tips ang försäkring. Kollade med Atlantica o det verkar inte skilja. Däremot var det en bra slant lägre premie på nyare båt. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser