raiha 0 Postad 28 Augusti , 2008 Jag fått ett ´ delikat proplem med min md6 a . Den startar men stannar efter 3-4 sek. Har luftat flera ggr. den ryker svart och käns ´ typ att den drunknar`. alla tips tas tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 28 Augusti , 2008 Någon har sabbat din motor, stoppan svartkrut i soppan. OK, kan vara att motorn suger in vatten, men varifrån ? Ochså att det kommer in olja in i cylindrarna, men varifrån ? Givetvis skulle en besserwisser säga topplockspackningen ! Är luft intags burkarna ok, så att inte har kommit in möss, HI, hypotetiskt HI Vad mera , kunde vi gissa på ? Vatten i soppan ? eller tappat ner några prinskorvar där HI Eller det kanske den där miljöDieseln som ruttnar ? Ja det med mycket Raps olja ! Verkligen ett svårt fall för en expert HI ! Ochså på grund av att frågeställaren inte nämner något om hur länge motorn har varit oanvänd mm. !! Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 28 Augusti , 2008 Svart rök tyder på dålig förbränning med syrebrist. Antingen är spridarspetsarna så igenkoxade så det inte blir någon bränsledimma som sprutas in i cylindrarna, eller också är luftfiltret igensatt. Vit rök blir det av vatten och blå rök förorsakas av olja i förbränningsrummet. Åtgärd föreslås demontering, rengöring och provtryckning av arr spridarna samt eventuell kontroll av insprutningspumpen ger det tryck den ska. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Augusti , 2008 Om en spridare är öppen hela tiden istället för endast öppna då trycket är över ett visst värde kan jag tänka mig att det blir så mycket bränsle så den drunknar. Så småningom blir spridaren mer och mer åt det hållet. Dels kissar det iväg så fort det blir lite tryck och dels blir det ingen dimma som är lättare att förbränna. Spridaren har en mekanik med en fjäder som håller emot tills öppningstrycket nåtts då den öppnar och ger en kort puls precis då kolven är uppe ungefär som ett tändstift ger gnista. En sliten spridare håller inte tätt utan läcker igenom bränsle under en stor del av förbränningstakten. Skulle lämna för provtryckning. Även om det inte skulle vara det felet så är det inga pengar kastade i sjön då det ger bättre fjutt på motorn, mindre svartrök och lägre bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raiha 0 Postad 29 Augusti , 2008 Glömde nämna att hade kört ca 2timmar innan och sen avstängt en timme. Sedan har den inte velat komma igång.(lörd,em) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser