Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
Askeladden16

Är propellern /motorni rätt höjd

Rekommendera Poster

Nej det gör den inte . den ska ligga i linje med botten eller max en till ett par centimeter upp . men rekomenderar att du har den i samma nivå . annars får du lätt kavitation . alltså luft runt bladen vilket gör att det slirar liksom .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej!

Det är faktiskt svårt att avgöra! På bilden ser det ut som om den sitter för lågt men sen vid närmare granskning så verkar bilden inte tagen helt i samma plan som skrovbotten utan lite högre upp och det blir en synvilla??! Och sen undrar jag om motorn är tiltad in så att antikavitationsplattan och botten är i linje med varandra.  Det går helt enkelt inte att avgöra om det är rätt eller fel med den bilden! Du har ingen bild från sidan tagen precis mellan motor och akter och där man ser botten på båten bra inkl drevet på motorn?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså är det propelleraxeln som ska vara i linje med botten,eller är det plattan(vad dom nu heter Skäms )  ???

Och blir farten lite högre vid en ändring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågräta plattan ovanför proppellern ska vara i höjd med båtens botten el. eventuellt lite högre.

Senast ändrad av Knoparn | 25 augusti 2008 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har ändrat vinkeln på riggen med och flyttat upp den några hål ,motorn lutar ut från båten  för vi sitter några bastanta män där bak vid trollingfart.

Men antikavitationsplattan är minst 4cm under bottens nedre del

Senast ändrad av Askeladden16 | 25 augusti 2008 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då är det att försöka att ta ett  mått och försöka höja båten så murklan kommer till RÄTT läge,   SUCK

Några tips på ett vetigt sätt att höja .Är tacksam för alla svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att lägga in en bit trä, t.ex. kapade bitar av en list.
Sedan drar du fast snurran och testar dig fram.
Ligger du för lågt med motorn så känns det som om båten spårar eller inte
lyfter nosen tillräckligt.
Vid låg trollingfart kan man också tycka att båten slingrar sig.
Kavitation som sades tidigare uppstår också.

Vad är det för motor/båt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är som mitt aliasnamn Askeladden16 med en 25hk mercury.

Jag har inte så mycket att jämföra med då min andra båt var mycket mindre  med 4hk motor  denna båten är väldigt stadig ,jag har inte upplevt att den är slingrig/sladdrig ( har väl med formen att göra )men tycker att nosen går lite/mycket för högt även vid full fart .

Motor är  bultad fast så det hålet måste fyllas igen och flyttas med motorns nya höjd.

Senast ändrad av Askeladden16 | 26 augusti 2008 | 17:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du frågar även om båten går fortare om du höjer motorn.

Tycker att det verkar som om 25hk är lite klent för en båt på 5 meter. Speciellt om det är en äldre Mercury som förlorat en del av sin kraft.

Tror alltså att problemet snarare kan vara för dålig motorstyrka snarare än en felaktig placering av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte missnöjd med farten på båten ,i en del inlägg har farten höjts när motorn kommer i rätt läge även att bensinförbrukningen ändras så därför ställde jag den frågan också.

Jag vet att askeladden16 : s båtform inte är en räserskrov med lättplanande botten men jag vill ju att motorn sitter i rätt höjd även att det är en äldre murkla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut att sitta för lågt. Kolla när du planar, at plattan syns ovanför vattnet, om den dränks så är den för lågt. Som en allmän regel så skall plattan vara ca 2-3cm ovanför bottnets V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft tid att va ute med båten på ett tag men nu ska vi ut.

En jätte bra tips .det ska jag kolla men jag har mätt att motorn ska upp högre.

Det var nog smidigast för förra ägaren att skruva fast o bulta dit motorn i sitt nuvarande läge ,med en rätt höjdinställning så är det svårt att kunna skruva fast motorfästet med genomgående bultar.

Men behövs dom genomgående bultarna på en25hk motor då skruvtvingarna finns  (vet inte det rätta namnen på delarna men hoppas ni förstår )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...