Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Perkais

Mareld i sötvatten ?

Rekommendera Poster

Hejsan !

Mareld har jag stött på i havet, men finns det nåt liknande i söta vatten?

Natten om var tillbringades i båt på bergslagskanalen http://www.bergslagskanalen.se/

Rätt som det var så pockade behoven på så jag klev ur och slog en drill från bryggan,

till min stora förvåning så syntes då något som liknade mareld i vattnet.

Visserligen så hade jag inmundigat något glas vin, men i alla fall har nån sett något sådant ? Och vad är det  så fall ?

Mvh Urban

Senast ändrad av Perkais | 24 augusti 2008 | 22:08

Senast ändrad av Perkais | 24 augusti 2008 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mareld, är ett exempel på bioluminiscens. Fenomenet består av ett blåvitt sken i havsvatten, orsakat av plankton som lyser. Orsaken till fenomenet är överlevnad. När plankton känner sig hotade av till exempel småfisk så lyser de upp för att locka till sig rovfiskar som undsätter dem. Största diameter är 2 mm, men sällan mer än 1 mm i haven runt Sverige. Till formen liknar de ett hårstrå.

Ja, dom små djuren kanske kände sig hotade av dig.

Visst på sena höstar, efter en varm sommar, när man seglar på natten, då det är mörkt, ser man dessa små brinnande plankton djuren, på skvalparna på däck och i vågorna omkring båten. En härlig syn. Detta har jag upplevt i Södra Balticum, Finska viken. I bräckt vatten.

Men vet inte om dessa djur och finns i Bergslagskanalen ?? Där vattnet inte är salt, kanske det är möjlig. Men sedan dessa Plankton djur lyser inte så där utan vidare. Kunde det ha varit lysmaskar ??

Ja St.Elmos eld är ochså uteslutet ! Dessa oftast vid åska och vid statisk laddning omkring båten !

Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 17:18

post-10000101-1394235597,4991_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nån är riktigt förbannad brukar man säga att Han/Hon äter taggtråd och pissar napalm, vet inte om du var argFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...