gotviken 1 Postad 13 Augusti , 2008 har en nimbus 2600 årsmodell 1985, vid gång droppar det lite vid axeltätningen ca 1,5 lit vid 20-30 distansminuters gång men ingenting när båten ligger i hamn.finns det något sätt att justera tätningen eller måste den bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 13 Augusti , 2008 Det beror på vilken typ av tätning det är. I min båt sitter det en gummiaxeltätning som kallas Black Jack. Det är en tätning som är Volvo Pentas och brukar sitta med deras motorer. När jag hade problem med den fick jag rådet att flytta lite på den. Det kan efter lång tid bli urgröpningar i axeln. Annars bör en sån tätning hålla minst 5 år. 1,5 liter på 30 distans är ju inga mängder men det borde vara torrt. Mitt problem var att min motor hade flyttat på sig. Detta medförde att min axeltätning blev förstörd efter bara en säsong. Tyvärr hade även propelleraxellagret blivit utslitet. Med nytt lager och ny axeltätning plus inriktning av motorn blev det bra. Nu väntar jag bara på att sommarvädret skall återvända så att det går att åka båt. Min var på land under senaste värmeböljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser